Gemt

Pinterest – den effektive lillebror til markedsføring

05. januar 2023

Kalder alle e-handlere med en opfindsom how-to eller et godt gør-det-selv-tip. Danskernes lyst til gør-det-selv projekter starter online på platforme som Pinterest. Gør det Pinterest interessant for danske e-handlere? Ja, hvis du har den rette tilgang!

 

Selvom Pinterest ikke er så store som Meta og TikTok, er der stadig et stort potentiale at udforske, hvis du har den rette tilgang. Pinterest havde 445 millioner brugere på verdensplan i tredje kvartal af 2022 – en stigning på godt 33% siden 2019.

En stor del af brugerne er at finde i USA, men Pinterest er også populær i Tyskland og Danmark. Herhjemme har platformen godt 1,1 millioner brugere, mens den hos vores naboer mod syd har omkring 15 millioner.

Lille, men god
Selvom næsten på en halv milliard brugere er mange, er Pinterest stadig noget mindre end Meta, YouTube og TikTok. Den har dog vokset sig større end f.eks. Twitter. For det er ikke kun størrelsen, men derimod gørelsen, der gør Pinterest interessant.

Det særlige ved Pinterest er, at annonceringen lige nu er billigere, når man sammenligner med andre platforme. ”Der er ingen tvivl om, at TikTok er det helt store og nye lige nu, samtidig sidder Meta og Google tungt på annoncekronerne, mens kun få har lagt mærke til Pinterests uudforskede potentiale, som kan være interessant for danske virksomheder, hvis de har en kreativ tilgang,” udtaler Mathilde Møller, konsulent i Dansk Erhverv, hvor hun sidder med SoMe som kompetenceområde, inden hun fortsætter:

”Konverteringsraten for dine annoncekroner er noget højere end på andre kanaler. I disse krisetider, hvor flere af vores medlemmer kigger en ekstra gang på marketingbudgettet, kan Pinterest derfor være interessant, når vi snakker ROI.”

Hør mere om, hvordan du kommer i gang med Pinterest på webinaret: 
Sådan spinder du guld på Pinterest med Royal Copenhagen

Hvem er målgruppen?
Det er ingen hemmelighed, at Pinterest har en høj andel af kvindelige brugere (60 procent), men ifølge Jim Habig, tidligere Head of Business Marketing hos Pinterest, så man i 2021 en ændring. Andelen af mænd og brugere fra generation Z steg markant under og efter pandemien.

Så har du et produkt eller en god idé til gør-det-selv, how-to, indretning, hus og have, mode, underholdning, mad, drikke og bagning eller skønhedsprodukter mm., kan der være et stort potentiale for at brande din virksomhed på Pinterest.

Ser du ikke din virksomhed i ovenstående, så frygt ej. Kunderne kan nås, det kræver ”bare” kreativitet. Netop sidstnævnte er nøgleordet for Pinterest, både som virksomhed og bruger af platformen.

Kom godt fra start
Et andet aspekt, der gør Pinterest brugerne interessante er, at de er i inspirationsfasen. De er dermed ikke langt fra at blive din næste potentielle kunde.

Det er dog vigtigt, at du ikke brager ind på platformen som en elefant i en porcelænsbutik. For på Pinterest handler det om at ramme dine kunder der, hvor de er i deres købsrejse.

”Hvis du vil have succes på Pinterest, så er det vigtigt, at du spørger dig selv, hvordan dit produkt passer ind i brugerens nuværende købsstadie,” siger Kristian Holm Schlichting, Marketing Lead hos Royal Copenhagen.

Vil du vide mere om Pinterest som salgsplatform og hvordan du kommer i gang? Så se med på webinaret: Sådan spinder du guld på Pinterest med Royal Copenhagen

Kontakt

Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent