Gemt

B2B E-handel: 7 ting du skal vide om den professionelle indkøber

15. maj 2023

Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse dig et unikt indblik i, hvordan de professionelle indkøbere handler på nettet. Her får du en smagsprøve.

Nettet er indkøberens foretrukne indkøbssted, og andelen af online erhvervsindkøb var i andet halvår af 2022 på hele 68 procent.

Men hvor meget handler de for, hvad køber de oftest, hvilke forventninger til service har de og hvordan foretrækker de at betale?

Det får du svar på her. Vil du vide mere, så dyk ned i vores nyeste B2B E-handelsanalyse, som du kan hente nederst på denne side.

Hvor ofte handler de?

Gennem hele 2022 havde erhvervsindkøbere generelt en høj online handelsfrekvens. Knapt 1 ud af 10 (9%) foretager indkøb på nettet dagligt, mere end halvdelen (53%) gør det ugentligt, og næsten 9 ud af 10 (89%) foretager online erhvervsindkøb månedligt.

For dem, der har erhvervsindkøb som deres primære jobfunktion, er det 23%, som foretager erhvervsindkøb dagligt og samlet 77% som gør dette mindst en gang om ugen. For dem, hvor erhvervsindkøb kun er en mindre del af arbejdet, er det blot 2% og 37% som foretager erhvervsindkøb hhv. dagligt og mindst en gang om ugen.

Vil de handle mere i fremtiden?

I 2022 overgik de egentlige indkøb erhvervsindkøbernes egne forventninger en smule. Ikke desto mindre er forventningerne til det næstkommende år nedjusteret en smule i andet halvår af 2022 – 15% forventer flere erhvervsindkøb, mens 7% forventer færre i 2023.

Hvor mange penge bruger de?

Hver femte virksomhed (19%) køber månedligt for over 100.000kr., mens hver sjette (16%) handler for under 1.000kr.

Hvad køber de?

Indkøberne handler i snit i 3,2 varegrupper. Kontorartikler og IT, elektronik & teleudstyr købes fortsat af flest, men er faldet med hhv. 3 og 6 %-point ift. første halvår af 2022.

Hvad er vigtigst ved køb i ny butik?

Prisen er fortsat langt det vigtigste parameter for erhvervsindkøbere, når de besøger nye webshops. Derudover er leveringsforhold også vigtige for mange.

Der ses dog nogle bemærkelsesværdige forskelle mellem offentlige og private ansatte. Selvom pris og leveringshastighed er de to vigtigste faktorer for begge, ses en langt større andel af privat ansatte (hhv. 50% og 36%) som lægger vægt på pris og hastighed end andelen af de offentligt ansatte (hhv. 37% og 25%).

Skal du altid kunne kontaktes?

Nej. 7 ud af 10 erhvervsindkøber er tilfreds med at kunne kontakte sine leverandører inden for normal arbejdstid. Samlet set forventer hver sjette dog en langt højere kontaktmulighed; 4% forventer at kunne kontakte leverandøren døgnet rundt, mens 13% forventer at kunne kontakte leverandøren til sen aften på alle hverdage. Der er ikke nogen forskel på mænd og kvinder, eller på indkøbsbudget, men yngre indkøbere (18-39) forventer en højere grad af tilgængelighed – her kan kun 48% nøjes med kontakt inden for normal arbejdstid.

Hvordan betaler de?

Fakturaen er den foretrukne betalingsform, særligt ved store budgetter. Mindre erhvervsindkøb klares i større udstrækning med kortbetaling og andre betalingsformer. Niveauerne er relativt konstante over tid. 

 Hent B2B E-handelsanalysen 2022 her 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent