; ;
Gemt

BEYOND11 har skabt Danmarks første kommercielle initiativ i metaverset

Medlemmerne af ’Metaverse Lab’ mødtes i september hos virksomheden BEYOND11, der står bag Danmarks første kommercielle initiativ i metaverset ROBLOX. BEYOND11 har nemlig skabt KA-CHING-universet og til mødet præsenterede de deres overvejelser bag projektet og hvorfor valget netop faldt på ROBLOX som platform.

23. oktober 2023

Hvad er ROBLOX og hvad kan det?

ROBLOX er et virtuelt univers, der blev lanceret i 2006 med fokus på spil. ROBLOX er også en social platform, hvor børn og unge kan spille sammen og møde nye venner fra hele verden, samt udvikle deres sociale færdigheder og opbygge venskaber.

ROBLOX er blandt de tre mest populære gaming-platforme i Danmark med 230 millioner månedlige brugere, der hver måned bruger i gennemsnit 2,6 timer på platformen. De mange brugere i ROBLOX har tiltrukket en lang række store internationale brands som Gucci, McDonalds, Nike, H&M, FIFA, der alle sammen har et ønske om at være tilsted på en platform, hvor generation Z og Alpha er. ROBLOX har udviklet sig til en platform med et kommercielt potentiale, men indtil nu har der ikke været nogle danske kommercielle satsninger.

Beyond11 har skabt det første danske kommercielle initiativ i ROBLOX

BEYOND11 har på vegne af deres kunde, Rødovre Centrum, skabt universet KA-CHING i ROBLOX til at formidle samarbejdet mellem Nationalmuseet og Rødovre Centrum. BEYOND11 havde længe haft øjnene på udviklingen i ROBLOX, fordi det rummer mange kommercielle muligheder. Samarbejdet mellem Nationalmuseet og Rødovre Centrum var en oplagt mulighed for at skabe en anderledes kundeoplevelse, og BEYOND11 valgte derfor at bruge ROBLOX til at formidle samarbejdet – som det første danske kommercielle univers i ROBLOX.

KA-CHING universet formidler pengenes historie i synergi med Nationalmuseets udstilling under samme navn og i en tid, hvor inflation, renter og økonomisk usikkerhed fylder hos de "voksne". Den primære målgruppe er børn og unge, og formålet med universet er derfor at børn og unge gennem leg kunne tilegne sig økonomisk viden. Der er 450.000 unge i Danmark som gamer hver dag, hvorfor det var oplagt at bygge et interaktivt univers i ROBLOX.” fortæller Jeppe Conrad Larsen på mødet.

KA-CHING universet

BEYOND11 har selv bygget hele KA-CHING universet og en række avatar accessorier fra bunden. Universet er opbygget med veje og natur, og så er der spredt 100 guldmønter rundt omkring. Mønterne ligger gemt forskellige steder i universet, og man kan så løbe rundt og finde dem og interagere med andre brugere i universet for at finde frem til nogle af de gemte guldmønter. Man møder derudover forskellige figurer undervejs, som også indgår i den fysiske udstilling. Det kan være alt fra Gulddrengen, der står med nogle segways, som man kan kører rundt på, og han kan også fortælle dig, hvor du kan finde flere guldmønter samt et fun fact fra udstillingen, og det er her det uddannende element kommer ind i spillet.

Når man har formået at samle alle mønterne, så kan man bruge dem på at købe forskellige items og til sidst tage en selfie med sine items på.

I den fysiske verden kan man vise selfien i Informationen i Rødovre Centrum og på den måde modtage en guldbarre som præmie. På den måde skabes der en synergi mellem den digitale og den fysiske verden, og der bliver skabt trafik til storcenteret. For at skabe opmærksomhed om selve universet i ROBLOX, har BEYOND11 udviklet et TikTok-filter, der er et spil, hvor man indsamler mønter med sit hoved.

Metaverset åbner for en masse uopdagede kommercielle muligheder, hvor både fordele og ulemper blev vendt på metaverselab. Læs mere om netværket her.

Hvad er Metaverse Lab?

Metaverse Lab er et samarbejde mellem Dansk Erhverv og IT-Branchen, der samler virksomheder på tværs af brancher, der udvikler understøttende teknologier, kan demonstrere anvendelsesmuligheder, og hvor virksomheder lige fra detailhandlen til velfærdssektoren kan få inspiration til, hvad metaverset betyder for deres interaktion med kunder og samarbejdspartnere.

Formålet er at fremme vidensdeling og erfaringer med metaverset, forretningsmuligheder, understøttende teknologier samt forskellige anvendelser og tilgange til metaverset.