Gemt

New York Fashion Week: Dansk charmeoffensiv skal få flere amerikanere til at gøre som superstjernerne Dwyane Wade og Beyoncé

05. september 2023

Et eksportfremstød med fokus på bæredygtig mode under denne uges New York Fashion Week skal åbne flere døre for danske modeproducenter på det attraktive nordamerikanske marked. 

Hvad har basketball-stjernen Dwyane Wade, superinfluenceren Kylie Jenner og selveste dronningen af popmusik Beyoncé til fælles?

De er for nylig blevet spottet i tøj fra danske modevirksomheder.

Faktisk er rigtig mange amerikanske stjerner på det seneste hoppet i dansk modetøj.

Voksende marked
Og som det går; når stjernerne hopper i tøjet, gør mange fans det også.

En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at der i de første fem måneder af 2023 blev eksporteret dansk mode til USA og Canada for 251 millioner kroner. Det er en stigning på 129 procent siden 2016.

”Med en samlet modeeksport, der er begyndt at miste lidt fart, er det vigtigt, at man som virksomhed søger nye markeder, hvor der er muligheder for ny vækst. Her er det nordamerikanske marked helt centralt, for selvom vi allerede eksporterer en del til USA og Canada, så er potentialet endnu større,” udtaler Nikolai Klausen, direktør i WEAR og chefkonsulent i Dansk Erhverv.

New York Fashion Week
For at hjælpe flere danske virksomheder ind på det attraktive marked arrangerer Dansk Erhverv med WEAR, CIFF og Revolver et eksportfremstød til New York Fashion Week i denne uge.

Her samler vi ti danske og seks amerikanske brands med en ansvarlig tilgang til modeverdenen. Sammen vil de præsentere deres kollektioner og demonstrere de forskellige, mere bæredygtige teknikker, de benytter.

Det store fokus på bæredygtighed er ikke tilfældigt, for det kan være mange danske virksomheders vej ind på det amerikanske marked, forklarer Nikolai Klausen:

“Danske brands kan tilbyde de amerikanske forbrugere et mere bæredygtigt design, end de ellers kan finde i butikkerne, fordi de fleste danske brands de seneste år har arbejdet målrettet på at være mere bæredygtige i deres produktion, valg af fabrik samt genanvendelighed. Det er noget, som også de amerikanske forbrugere efterspørger.”

Dansk modeeksport sænker farten en smule
Den danske modeeksport udgør omkring fem procent af den samlede danske vareeksport og overgås dermed kun af medicin og farmaceutiske produkter samt maskiner og tilbehør til industrien.

Modeeksporten har oplevet flot fremgang de seneste år - dog med undtagelse af årene med corona. Der er også vækst i de første måneder af 2023, hvor modebranchen har eksporteret for mere end 19,3 milliarder kroner. Dog tyder meget på, at de højere leveomkostninger på flere af de største eksportmarkeder er begyndt at tage farten ud af væksten.

Modeeksporten i fremgang – men væksten er aftaget

pdf

Download

Kontakt

Handel

Nikolai Klausen

Politisk konsulent/sekretariatschef
Medarbejderprofil
EU og International

Michael Bremerskov Jensen

Fagchef for Global Markedsudvikling
Medarbejderprofil