Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday
4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.
Butikkerne kan se frem til et flot salg i forbindelse med Black Friday, som rammer landet den 29. november.
Det viser en ny forbrugeranalyse, som Dansk Erhverv har lavet i forbindelse med den store shoppedag.
4 ud af 10 forbrugere svarer, at de er klar til at shoppe i forbindelse med Black Friday. Det er samme niveau som sidste år. Til gengæld er det beløb, som forbrugerne forventer at shoppe for, vokset med 16 procent til 3650 kr.
”Det er en positiv udvikling, som vil blive modtaget med glæde hos butikkerne, der har kæmpet en del med forsigtige forbrugere i et godt stykke tid nu,” konstaterer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Han peger på, at historikken viser, at forbrugerne ofte ender med at bruge flere penge end forventet:
”I år falder selve Black Friday desuden på en lønningsdag, og det kan formentlig få flere danskere til at shoppe lidt ekstra.”
Temu bekymrer
Der er dog et markant hår i suppen for butikkerne. Analysen viser, at 4 ud af 10 forbrugere, der vil handle i forbindelse med Black Friday, forventer at handle i udenlandske netbutikker.
Selvom flere vil handle i danske butikker og netbutikker, er det en markant og bekymrende andel, lyder det fra Niels Ralund. Han vurderer, at det i høj grad skyldes Temus store succes:
”Vi spørger ikke, hvor de vil handle, men jeg kæder det selvfølgelig sammen med den voldsomme fremgang, som Temu har haft i Danmark det seneste års tid.”
Hvis forbrugerne sætter handling bag ordene, så vil det ramme de danske virksomheder, vurderer han og peger på, at Temu allerede nu presser virksomhederne:
”Omsætningen i forbindelse med Black Friday er virkelig vigtig for mange virksomheder, så hvis Temu og andre udenlandske netbutikker æder en stor portion af den, så er det problem. Og det er helt klart noget, det bekymrer virksomhederne.”
Problemet bliver ikke mindre af, at Temu har presset annoncepriserne op, forklarer han:
”Jeg hører fra flere virksomheder, at den lige har fået et ekstra nøk i forbindelse med Black Friday. Det er en skidt kombination for de danske virksomheder.”
Black Friday kickstarter julesalget
Vanen tro benytter mange forbrugere sig af de mange gode tilbud til at få handlet julegaver.
8 ud af 10 forbrugere, der vil handle på Black Friday, vil købe julegaver. Mere end halvdelen af forbrugerne vil handle ting til sig selv, mens hver fjerde bruger shoppedagen til at købe gaver til eksempelvis fødselsdage.
Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder
Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet
Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”
Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”
De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday
4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan
De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det
Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday
Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode
Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det
Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday
Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt
Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring
EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.
Kontakt



Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent