Spring til indhold

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

26. november 2024

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

De danske forbrugere sætter handling bag deres ord.

Da Dansk Erhverv før Black Friday spurgte forbrugerne til deres forventninger til Black Friday, svarede de, at de ville skrue op for forbruget i forhold til sidste år.

Nu viser de første tal, at forbrugerne holder ord.

MobilePays tal for onlinebetalingerne fra og med fredag den 22. november frem til onsdag viser flot fremgang sammenlignet med de tilsvarende dage sidste år:

”Vi kan konstatere, at det samlede billede for betalingerne i løbet af de seneste dage ligger væsentligt over de samme dage før Black Friday i 2023,” lyder det fra kommunikationschef Mads Allingstrup hos MobilePay.

Det er også den melding, som Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, Niels Ralund, har fået fra flere virksomheder:

”De første meldinger fra både små og store butikker peger på, at de digitale indkøbskurve har større værdi end sidste år – flere steder er omsætningen oppe med 10-25 procent."

Neglefeber og Rito med markant fremgang
En af de virksomheder, der er kommet godt i gang med salget, er garnbutikken Rito.dk. Her forventer stifter Dennis Drejer, at årets Black Friday bliver den største siden de vilde corona-tider:

”Vi har set en stigning på knap 18 procent i salget sammenlignet med sidste år, og vi har cirka 8 procent flere ordrer end samme periode sidste år.” 

Samme melding kommer fra neglefeber.dk. Virksomheden, der både har butik og onlinesalg, begyndte med udsalg i uge 48 og er yderst tilfredse:

”Det er gået helt fantastisk. Alene på åbningsdagen solgte vi for 1,3 mio. kr., og det er væsentligt over åbningsdagen sidste år, hvor vi knap nåede en mio. kr.”, siger Signe Hartung, stifter og medejer af Neglefeber.

”Nu håber vi bare, at kunderne fortsætter med at handle.”

Det håb deler Niels Ralund:

”Og jeg tror også på det. Selve Black Friday falder som bekendt på en stor lønningsdag, så jeg forventer, at vi vil se salget vokse yderligere sidst på ugen. Hvis det sker, så kommer omsætningen til at slå sidste år.”

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Nyhed

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder

Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Nyhed

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Nyhed

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nyhed

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Nyhed

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Nyhed

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Nyhed

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Nyhed

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

Nyhed

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør