{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
10. oktober 2024
Hvis man spørger Matas, hvor den fremtidige vækst skal komme fra, så vil svaret – blandt andet – være Retail Media.
Det blev slået fast, da chef for Retail Media i Matas, Kathrine Rønhof, torsdag gik på scenen til E-handelskonferencen:
”Det er stadig et umodent marked i Danmark, men det har enormt potentiale. Også for os.”
Retail Media dækker over reklame og markedsføring i selve netbutikken og på virksomhedens digitale kanaler – eksempelvis nyhedsbreve. Det omfatter alt fra sponsorerede produktplaceringer til målrettede reklamer baseret på brugerdata og adfærd. Retail media udnytter data og analyser til at skabe målrettede reklamekampagner. Eksempelvis kan en netbutik bruge data om en brugers tidligere købshistorik og søgning til at vise relevante annoncer for lignende eller relaterede produkter. Det sikrer, at reklamerne er relevante for forbrugeren, hvilket øger chancerne for engagement og køb.
Enorm kundeklub giver stor fordel
Matas har en fordel via kundeklubben, der netop har rundet 2 millioner medlemmer:
”Det giver os en masse data, som vi kan bruge til at skabe virkelig god og brugerorienteret annoncering for vores annoncører.”
Skulle annoncørerne være i tvivl om, hvorvidt det virker, så kan de takket være et digital dashboard hele tiden følge med i, hvordan annonceringen går.
”Det er ekstremt vigtigt at vise effekten for partnerne, og det gør vi meget ud af,” forklarer Kathrine Rønhof.
Foto: Peter Loell fra OMD
Alle vinder
Det er dog ikke kun Matas’ partnere, der får gode resultater ved at bruge Retail Media. Det gør kunderne også, forklarer Kathrine Rønhof:
”Vi tager altid udgangspunkt i kunderejsen og kundernes behov. De skal præsenteres for gode og relevante produkter, og derfor har vi også valgt kun at vise produkter, som de kan købe hos os. De bliver ikke vist en Volvo eksempelvis.”
For Matas er det også en god forretning, fordi Matas får salget af ”plads” og sælger flere produkter:
”Der er ingen tvivl om, at det kommer til at blive en endnu større del af vores forretning.”
Amazon tjener styrtende
Matas gør klogt i at satse på Retail Marketing. Sådan lyder det fra Peter Loell fra OMD, hvor han rådgiver om blandt andet Retail Media:
”Ser vi ud i verden, så er det et marked i kæmpe vækst. I Tyskland udgør Retail Media 11 procent af den samlede annoncering. Der er helt klart en tendens til, at annoncørerne tager penge fra deres SoMe-budget og bruger dem på Retail Media. Det er også derfor, at Amazon tjener styrtende på det – sidste år omsatte de for 233 mia. kr. i annoncer.”
For netbutikkerne er det især indtjeningen, der gør det interessant, forklarer han:
”Marginerne er virkelig høje, så selvom det kræver lidt investeringer at komme i gang, så kan det blive en virkelig god forretning.”
”En ekstra bonus er, at annoncepengene ikke går til udenlandske techgiganter, men bliver i det danske økosystem. Det skal man heller ikke kimse ad.”