{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. oktober 2024
Netbutikken, der sælger elektronik, legetøj og boligtilbehør, gjorde ikke forbrugerne klart og tydeligt opmærksomme på, at de samtidig med et køb blev tilmeldt et abonnement til 139 kroner om måneden. Forbrugerombudsmanden modtog klagere fra forbrugere, der først flere måneder efter deres køb opdagede, at de også blev trukket for et løbende abonnement. På baggrund af klagerne politianmeldte Forbrugerombudsmanden i november 2020 virksomheden for overtrædelse af markedsføringslovens §§ 5 og 6.
I afgørelsen har Retten lagt vægt på, at overtrædelsen skete over en periode på mere end otte måneder samtidig med, at overtrædelserne har været en central del af netbutikken. Det var dog formildende omstændigheder, at overtrædelserne efter rettens vurdering ikke var grove, bevidste eller gentagne og at overtrædelserne alene var sket ved uagtsomhed. Samtidig har det været en formildende omstændighed, at der har været en meget langs sagsbehandlingstid. Virksomheden har erkendt overtrædelserne, men er uenig i størrelsen på såvel bøde som konfiskation og sagen er derfor anket til Landsretten.
Forbrugerombudsmanden er glad for afgørelsen
Hos Forbrugerombudsmanden er der glæde over afgørelsen og Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler blandet andet: ” Forbrugere, der handler på en netbutik, hvor der ved køb af varer er tilknyttet et abonnement, skal meget klart og tydeligt gøres opmærksom herpå.”
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål til markedsføringslovens regler, kan du altid kontakte vores erhvervsjurister.