Få overblik over Fødevarestyrelsens kontrolkampagner 2025
Rengøring og vedligeholdelse af produktionslokaler, økologikontrol, brud på kølekæden og mærkning af færdigpakkede fødevare ved online salg er nogle af de kampagner Fødevarestyrelsen har på programmet i 2025
I 2025 er Fødevarestyrelsens kontrolkampagner på fødevareområdet opdelt i projektbaserede kontrolkampagner (de tidligere kontrolkampagner) og light kontrolkampagner (de tidligere prioriterede indsatser).
Begge typer kontrolkampagne har fokus på dybdegående kontrol af et særligt fokusområde og målrettet vejledning til virksomhederne. I projektbaserede kontrolkampagner kan Fødevarestyrelsen også inddrage erhvervet. Emner for light kontrolkampagner bygger som udgangspunkt på den enkelte tilsynsførendes basisviden.
Se i tabellen herunder de planlagte kontrolkampagner i 2025.
Projektbaserede kontrolkampagner | ||
Hvornår | Kontrolkampagne/Formål | Målgruppe |
August 2024-juni 2025 |
Rengøring i forbindelse med produktionsstart i detail
Læs også Dansk Erhverv nyheden: Fødevarestyrelsen skruer op for rengøringskontrollen: Er din virksomhed klar til dagens produktion? |
Detailvirksomheder med fødevareproduktion. |
September 2024-marts 2025 |
Mærkning af færdigpakkede fødevarer
Læs også Dansk Erhverv nyheden: Kontrolkampagne om mærkning af færdigpakkede fødevarer |
Virksomheder, der har ansvaret for mærkning af fødevarerne, dvs. producenter og importører. |
December 2024-maj 2025 |
OPSON XIV
|
OPSON er en international aktion rettet mod svindel og forfalskede fødevarer. |
Januar-juni 2025 |
Økologiregnskab
Læs også Dansk Erhverv nyheden: Kontrolkampagne om økologiregnskab. |
Detail- og engrosvirksomheder med økologirapport, der tilbereder fødevarer. |
April-oktober 2025 |
Vedligehold i fødevarevirksomheder med behandling og/eller forarbejdning i både engros og detail
|
Engros- og detailvirksomheder med behandling og/eller forarbejdning. |
August-november 2025 |
Håndtering af animalske biprodukter i fødevarevirksomheder der håndterer mælk og mælkeprodukter, æg og æggeprodukter
|
Fødevarevirksomheder, der håndterer mælk, mælkeprodukter, æg og æggeprodukter i engrosleddet. |
September- december 2025 |
Mærkning og markedsføring af fødevarer på hjemmesider til den endelige forbruger
|
Virksomheder, der sælger fødevarer til den endelige forbruger online, via fx hjemmesider eller platforme. |
Light kontrolkampagner | ||
Hvornår | Kontrolkampagne/Formål | Målgruppe |
Januar-december 2025 |
Brud på kølekæden
|
Detailvirksomheder som pizzeriaer, sandwichbarer, smørrebrødsbutikker, delikatesseafdelinger, caféer og bagere. |
Januar-december 2025 |
Sjældent kontrollerede virksomheder
|
Ingen information. |
Læs mere om fødevarekontrolkampagner 2025 på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Nyhed
Fødevarestyrelsen skruer op for rengøringskontrollen: Er din virksomhed klar til dagens produktion?
Fra midten af august og året ud kan detailvirksomheder med fødevareproduktion få kontrol af deres rengøringsprocedurer. Fødevarestyrelsen ser på renholdelse og vedligeholdelse af lokaler, redskaber og udstyr, samt på anvendelsen af rengørings- og desinfektionsmidler. Læs mere om kampagnen her.

Nyhed
Kontrolkampagne om mærkning af færdigpakkede fødevarer
Fødevarestyrelsen gennemfører fra august til november 2024 en kontrolkampagne, der sætter fokus på mærkning af færdigpakkede fødevarer. Både engros- og detailvirksomheder kan få besøg. Se her hvad der bliver kontrolleret.

Nyhed
Kontrolkampagne om økologiregnskab
Fra januar til og med juni 2025 vil Fødevarestyrelsen have ekstra fokus på, om de fødevarer der markedsfører som økologiske, reelt er økologiske. Kontrollerne vil blive udført i et bredt udvalg af økologicertificerede virksomheder med tilberedning inden for både engros- og detailsektoren.
Kontakt

