Virksomhed ramt af millionbøde for grøn vildledning: Her er 3 råd, der kan redde dig
Brug af vildledende grønne udsagn har kostet en virksomhed en bøde på 3,5 millioner kroner. Her kan du se, hvad du kan gøre, hvis du vil kommunikere om grønne tiltag uden at overtræde reglerne og få bøder.

Markedsføringen af de vildledende udsagn, der handlede om ”CO2-neutrale træpiller” og ”bæredygtige træpiller,” skete over en periode på knap tre år og fandt sted på såvel emballagen til træpillerne som virksomhedens egen hjemmeside. Derudover blev udsagnene også brugt hos flere forhandlere samt på Facebook og i en række annoncer.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnene om O2-neutralitet gav forbrugerne det indtryk, at der ikke blev udledt CO2 ved fyring med træpillerne eller som minimum, at fyringen med træpillerne havde en mindre skadelig effekt på klimaet, end hvad der rent faktisk var tilfældet.
Hvad skal du være opmærksom på, når du bruger miljøudsagn?
Hvis du er usikker på, hvordan du sikrer dig, at du overholder reglerne, når du bruger miljøudsagn i din markedsføring, kan du læse mere om reglerne hos Forbrugerombudsmanden.
Dansk Erhverv har også skrevet om de kommende krav, der er på vej og dem kan du læse om her.
3 gode råd, du skal huske
1: Sørg for, at du kan underbygge dine påstande med dokumentation som efterlever kravene i markedsføringsloven og Forbrugerombudsmanden anbefalinger.
2: Brug af ordet ”bæredygtig” anbefales ikke, da det reelt er meget vanskeligt og omfangsrigt at opfylde kravene til dokumentation. En virksomhed kan markedsføre sig med, at den laver bæredygtighedstiltag, men det forudsætter, at det i markedsføringen oplyses, hvilke konkrete tiltag, virksomheden har lavet. Tiltagene skal desuden skabe markante forbedringer inden for eksempelvis klima og miljø. Skriv derfor hellere, hvad du helt konkret har gjort, og hvad dine tiltag betyder.
3: Ring til Dansk Erhverv, hvis du er i tvivl. Vores eksperter er klar til at hjælpe.
Bøden er udmålt efter den nye bødemodel
Bøden på 3,5 millioner kroner er udmålt efter den bødemodel, der trådte i kraft den 1. januar 2022 og her lægges der vægt på såvel overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Målet med den nye bødemodel var at skærpe bødeniveauet i sager om virksomheder, der overtræder reglerne i markedsføringsloven. Du kan se bødemodellen herunder.

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, og har spørgsmål til markedsføringsloven, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.
Andre læser også
Forbrugerombudsmandens kritik får Zalando til at droppe bæredygtighedsikoner
Den tyske onlinegigant kunne ikke dokumentere, at de varer, der var markeret som bæredygtige og miljøvenlige, rent faktisk var det, og det har ført til kritik fra blandt andre den danske Forbrugerombudsmand. Nu retter virksomheden ind.
Rekordmange anklages for greenwashing: Undgå at blive en af dem
Forbrugerne vil meget gerne høre om dine grønne initiativer og produkter, men reglerne for, hvordan du må fortælle om dem, er komplicerede. Det fører til, at mange virksomheder bliver beskyldt for greenwashing, mens endnu flere vælger at tie stille. Heldigvis er der hjælp at hente.
Kontakt
Handel
Martin Jørgensen
Advokat & Fagchef for Markedsføringsret