Spring til indhold

Se listen: Disse ting får forbrugerne til at droppe dig

29. oktober 2025

Findes der noget værre end at se en forbruger droppe et køb i sidste øjeblik? Nej, vel. Her kan du se, hvad du kan gøre for at undgå det.

kunde i tvivl før netkøb

Når danskerne afbryder et onlinekøb, er der typisk to syndere: For høj fragtpris og behov for lidt mere betænkningstid.

Det viser E-handelsanalysen for september 2025. Analysen viser også, at der er forskel på kønnene.

En ud af fire kvinder (24 pct.) har droppet et køb, fordi de ville tænke sig om en ekstra gang, mens det kun gælder for omkring hver sjette mand (16 pct.). Også prisen på fragt får flere kvinder end mænd til at forlade kurven – 24 pct. mod 19 pct.

Tillid betyder også noget. Over hver tiende kvinde (11 pct.) har valgt at afbryde et køb, fordi netbutikken havde dårlige anmeldelser på Trustpilot. Blandt mændene gælder det 8 pct.

Kundernes årsager til at droppe køb

Sådan gør du forbrugerne trygge
I analysen spørger vi også, hvad der gør forbrugerne usikre, og hvad netbutikkerne kan gøre for at fjerne den usikkerhed. Mest betydning har de synlige tegn på troværdighed: e-mærket, en høj Trustpilot-score og positive kundekommentarer. Næsten tre ud af fire danskere er enige i, at netop disse elementer gør det mere trygt at handle online.

Også en fysisk tilstedeværelse spiller ind. To ud af tre forbrugere (67 pct.) mener, at det føles tryggere at handle i en netbutik, der også har en fysisk butik – en stigning på fem pct.point siden 2024.

Til gengæld betyder de mere personlige elementer som billeder af ansatte eller direkte kontakt til butikken mindre. Kun omkring hver femte (19-23 pct.) oplever, at det gør dem mere trygge ved at handle på nettet.

9 gode råd: Det kan du gøre for at få trygge kunder

  • Kommuniker fragtprisen tidligt og tydeligt
  • Tilbyd gratis fragt ved et vist beløb (“fri fragt over 499 kr.”).
    Tilbyd “gem i kurv” eller “ønskeliste”-funktioner.
  • Send automatiske “forladt kurv”-mails efter 24 timer med en venlig påmindelse.
  • Kommunikér tydeligt returret, garanti og kontaktmuligheder
  • Fremhæv trust-elementer: anmeldelser, returpolitik, certificeringer (fx e-mærket).
  • Test teknisk stabilitet løbende – intet dræber konvertering som en fejl i betalingen.
  • Mobilbetaling og “1-click checkout” skal være standard.
  • Giv flere leveringsvalg (hjemmelevering, pakkeshop, klik & hent) og kommunikér tydeligt: “Gratis retur” eller “Nem retur via XX”.
  • Undgå sproglige bommerter

Se også: Forbrugerombudsmanden slår fast: Orientering om, at betalingen ikke er gået igennem, er ikke spam

Læs dine tekster ingennem – dårligt sprog koster salg
De fleste vil gerne have nye kunder. Gælder det også dig, er der en del ting, du kan gøre for at gøre dig mere attraktiv.

Forbrugernes tillid til nye netbutikker står og falder ofte med sproget. Næsten to ud af tre danskere ville helt sikkert fravælge en netbutik, de ikke har handlet hos før, hvis sproget på hjemmesiden er dårligt. Et klodset eller upræcist dansk kan med andre ord koste salget.

Også manglende kontaktoplysninger og negative forbrugeranmeldelser får mange til at vende om. Over halvdelen af forbrugerne ville fravælge en netbutik, der mangler disse elementer. Dårlige produktbilleder og mangelfulde beskrivelser spiller også ind og får 55 pct. til at vælge butikken fra.

*Yes, det staves igennem. Den fangede du selvfølgelig.

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for september

 

 

 

 

 

 

Kræver medlemskab

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent