Se listen: Disse ting får forbrugerne til at droppe dig
Findes der noget værre end at se en forbruger droppe et køb i sidste øjeblik? Nej, vel. Her kan du se, hvad du kan gøre for at undgå det.

Når danskerne afbryder et onlinekøb, er der typisk to syndere: For høj fragtpris og behov for lidt mere betænkningstid.
Det viser E-handelsanalysen for september 2025. Analysen viser også, at der er forskel på kønnene.
En ud af fire kvinder (24 pct.) har droppet et køb, fordi de ville tænke sig om en ekstra gang, mens det kun gælder for omkring hver sjette mand (16 pct.). Også prisen på fragt får flere kvinder end mænd til at forlade kurven – 24 pct. mod 19 pct.
Tillid betyder også noget. Over hver tiende kvinde (11 pct.) har valgt at afbryde et køb, fordi netbutikken havde dårlige anmeldelser på Trustpilot. Blandt mændene gælder det 8 pct.

Sådan gør du forbrugerne trygge
I analysen spørger vi også, hvad der gør forbrugerne usikre, og hvad netbutikkerne kan gøre for at fjerne den usikkerhed. Mest betydning har de synlige tegn på troværdighed: e-mærket, en høj Trustpilot-score og positive kundekommentarer. Næsten tre ud af fire danskere er enige i, at netop disse elementer gør det mere trygt at handle online.
Også en fysisk tilstedeværelse spiller ind. To ud af tre forbrugere (67 pct.) mener, at det føles tryggere at handle i en netbutik, der også har en fysisk butik – en stigning på fem pct.point siden 2024.
Til gengæld betyder de mere personlige elementer som billeder af ansatte eller direkte kontakt til butikken mindre. Kun omkring hver femte (19-23 pct.) oplever, at det gør dem mere trygge ved at handle på nettet.
9 gode råd: Det kan du gøre for at få trygge kunder
|
Læs dine tekster ingennem – dårligt sprog koster salg
De fleste vil gerne have nye kunder. Gælder det også dig, er der en del ting, du kan gøre for at gøre dig mere attraktiv.
Forbrugernes tillid til nye netbutikker står og falder ofte med sproget. Næsten to ud af tre danskere ville helt sikkert fravælge en netbutik, de ikke har handlet hos før, hvis sproget på hjemmesiden er dårligt. Et klodset eller upræcist dansk kan med andre ord koste salget.
Også manglende kontaktoplysninger og negative forbrugeranmeldelser får mange til at vende om. Over halvdelen af forbrugerne ville fravælge en netbutik, der mangler disse elementer. Dårlige produktbilleder og mangelfulde beskrivelser spiller også ind og får 55 pct. til at vælge butikken fra.
*Yes, det staves igennem. Den fangede du selvfølgelig.
Log ind og hent hele E-handelsanalysen for september
Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Kontakt
Digital Handel
Carsten Rose Lundberg
Branchedirektør for digital handel
Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent