Gemt
Presse og Nyheder

Danske virksomheder er enige: Amazons indtog vil føre til butiksdød

21. oktober 2020

8 ud af 10 virksomheder forventer, at flere danske butikker må dreje nøglen om, når den amerikanske e-handelsgigant åbner i Danmark. Det viser ny analyse fra FDIH, der 1. november fusionerer med Dansk Erhverv

 

Amazon åbner i Danmark. Det er efterhånden et spørgsmål om når og ikke hvis, efter e-handelsgiganten har offentliggjort, at de åbner i Sverige.  

Når det bliver Danmarks tur, vil det få alvorlige konsekvenser for både butikkerne på gågaden og på nettet, vurderer de danske virksomheder. 

I en ny undersøgelse fra FDIH svarer 79 % af virksomhederne, at Amazons indtog i Danmark vil føre til lukkede netbutikker, mens 69 % forudser lukkede fysiske butikker.

 

FDIH’s adm. direktør, Niels Ralund, er enig i, at Amazons indtog vil presse markedet og formentlig også så meget, at nogle vil blive tvunget til at dreje nøglen om. 

”Det er ikke en tilfældig udenlandsk kræmmer, der rykker ind. Det er en af verdens mægtigste virksomheder, der har en tilsyneladende umættelig appetit. Allerede nu er de blandt de største herhjemme, og når de for alvor satser på Danmark, vil de utvivlsomt snuppe en endnu større markedsandel. Det kommer butikkerne til at mærke.” 

Netbutikkernes bekymring er ikke taget ud af den blå luft
Kigger man på nogle af de markeder, hvor Amazon allerede opererer, kan man godt forstå netbutikkernes bekymring. I Tyskland og USA æder Amazon ca. halvdelen af e-handelsmarkedet, mens de i England sidder på ca. en tredjedel af markedet. Så store markedsandele vil Amazon formentlig ikke snuppe i Danmark, vurderer Niels Ralund. 

”E-handelsmarkedet er ganske modent i Danmark, og de danske e-handlere har heldigvis haft god tid til at forberede sig på Amazon, så jeg forventer ikke, at de tromler det danske marked, som vi har set andre steder. ”

Det forventer de danske netbutikker heller ikke, men de er ikke i tvivl om, at Amazon hurtigt vil tage en solid bid af e-handelskagen. 7 ud 10 netbutikker vurderer, at Amazon i løbet af to år efter en åbning vil sidde på mindst 10 % af e-handelsmarkedet. Det svarer til ca. 15 mia. kr. om året.

 

Det er ikke et urealistisk scenarie, men Amazons markedsandel afhænger i høj grad af, om e-handelsgiganten går all in med Prime eller ”blot” åbner en dansk hjemmeside, understreger Niels Ralund.

”Kommer de med Prime og hele pivtøjet, så tror jeg absolut, at de kan snuppe omkring 10 % over de næste år. Det er stadig ikke tyske tilstande, men det vil gøre Amazon til den suverænt største netbutik herhjemme, og det vil presse markedet markant.” 

I dag er Zalando den største netbutik i Danmark med 4 % af alle handler.

Kunderne skal kigge langt efter danske butikker på Amazon
Amazon skal ikke forvente hjælp fra de danske netbutikker til at snuppe danske kunder. Netbutikkerne står nemlig ikke umiddelbart i kø for at sælge via Amazon. Blot 12 % sælger i dag via markedspladser og kun 4 % vil sælge via Amazon, når de åbner i Danmark.

”Jeg vil ikke forholde mig til, om det er en god ide eller ej at sælge via Amazon, men jeg glæder mig over, at langt de fleste e-handlere og virksomhedsledere i dag har gjort sig overvejelser om Amazon. Det øger muligheden for at få succes – ligegyldigt om du tager kampen op med Amazon eller sælger via Amazon,” siger Niels Ralund. 

Amazon snupper i dag 1,1 % af alle e-handelskøb i Danmark. I 2019 havde hver femte dansker handlet hos den amerikanske gigant. 

Relaterede sider

Hent hele analysen om Amazon og de andre markedspladser

Hent FDIH's Amazon-guide

 

FDIH-analyse - 2020-fremtidens udsigter og Amazon

pdf

Download

Kontakt os

Kommunikation

Jesper Brønnum

Chefkonsulent

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Tilmeld dig nyhedsbrevet Digital Handel

Få seneste nyt om e-handel

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.