;

Forbrugerklagesystemet

De danske forbrugere har en række nævn, som de kan klage til, hvis det ikke lykkes at blive enige med den erhvervsdrivende. I denne guide fokuseres der på sagsbehandlingen i Forbrugerklagenævnet, hvor du kan læse mere om, hvordan det fungerer og hvad du skal være opmærksom på som erhvervsdrivende.

Guide

Forbrugerne har mange klagemuligheder

Danmark har en række godkendte ankenævn, der løser konflikter, der er opstået mellem forbrugere og erhvervsdrivende. De enkelte nævn dækker hver deres fagområde som for eksempel pakkerejser, realkredit eller byggeri. Hvis sagen ikke falder ind under et af ankenævnenes fagområder, kan forbrugerne klage til Forbrugerklagenævnet, der tager sig af de resterende sager.

Sagsbehandlingen kan variere fra ankenævn til ankenævn, og det samme kan udgifterne, hvis du som erhvervsdrivende taber en sag. Det er derfor vigtigt, at du sætter dig ind i sagsbehandlingen ved det specifikke nævn, hvis en forbruger klager over dig til et andet nævn end Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet

Hvis forbrugerne klager til Forbrugerklagenævnet, er sagsbehandlingen delt op i to faser. Første fase er en mediationsfase, der håndteres af Mæglingsteamet for Forbrugerklager, mens anden del af sagsbehandlingen foregår i Forbrugerklagenævnets sekretariat.

Andre relaterede guides i temaet