Forbrugerklagesystemet
De danske forbrugere har en række nævn, som de kan klage til, hvis det ikke lykkes at blive enige med den erhvervsdrivende. I denne guide fokuseres der på sagsbehandlingen i Forbrugerklagenævnet, hvor du kan læse mere om, hvordan det fungerer og hvad du skal være opmærksom på som erhvervsdrivende.
Forbrugerne har mange klagemuligheder
Danmark har en række godkendte ankenævn, der løser konflikter, der er opstået mellem forbrugere og erhvervsdrivende. De enkelte nævn dækker hver deres fagområde som for eksempel pakkerejser, realkredit eller byggeri. Hvis sagen ikke falder ind under et af ankenævnenes fagområder, kan forbrugerne klage til Forbrugerklagenævnet, der tager sig af de resterende sager.
Sagsbehandlingen kan variere fra ankenævn til ankenævn, og det samme kan udgifterne, hvis du som erhvervsdrivende taber en sag. Det er derfor vigtigt, at du sætter dig ind i sagsbehandlingen ved det specifikke nævn, hvis en forbruger klager over dig til et andet nævn end Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklagenævnet
Hvis forbrugerne klager til Forbrugerklagenævnet, er sagsbehandlingen delt op i to faser. Første fase er en mediationsfase, der håndteres af Mæglingsteamet for Forbrugerklager, mens anden del af sagsbehandlingen foregår i Forbrugerklagenævnets sekretariat.
Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Andre relaterede guides i temaet
Oplysningsforpligtelser ved salg til forbrugere
Når du sælger til forbrugere, er der nogle oplysninger, som du altid skal give til forbrugerne, inden handlen afsluttes. Det drejer sig blandt andet om pris og de væsentligste egenskaber ved produktet.
Købelovens reklamationsregler
I denne guide kan du læse om den 2-årige reklamationsfrist, hvornår noget er en mangel, og hvilke rettigheder henholdsvis du og din kunde har, hvis det viser sig, at varen eller tjenesten lider af en mangel.
Betalinger i fysisk handel – regler og råd
På denne side bliver du klogere på de vigtigste regler om betalingsmidler - det gælder både danske sedler og mønter, udenlandsk valuta, betalingskort, kontantpligt og kontantforbud.