Spring til indhold

Købelovens reklamationsregler

I denne guide kan du læse om den 2-årige reklamationsfrist, hvornår noget er en mangel, og hvilke rettigheder henholdsvis du og din kunde har, hvis det viser sig, at varen eller tjenesten lider af en mangel.

Guide
Gem
Indhold

Hvornår skal forbrugeren klage?

I den danske købelov er der reelt to frister, som forbrugerne skal overholde, hvis de vil klage over en mangel.

Klage inden for rimelig tid

Forbrugerne skal klage til dig inden for rimelig tid efter, at de har opdaget manglen. Hvis de klager inden for to måneder efter, at de har opdaget manglen, så vil det altid blive betragtet som inden for rimelig tid.

Selvom der ikke er tale om en periodisk fejl, kan der også være situationer, hvor forbrugeren alligevel kan klage, selvom der er gået mere end to måneder fra de opdagede manglen, til de henvender sig til dig og klager. Det kan for eksempel være, hvis der er tale om en mangel, der udvikler sig og først forekom bagatelagtig, men over tid udvikler sig til noget større. Det vil altid være en konkret vurdering, om forbrugeren har reklameret inden for rimelig tid, når der er gået mere end to måneder fra manglen er opdaget og til forbrugeren klager til dig.

Hvis de klager mere end to måneder efter, at de opdagede manglen, vil der alligevel være tilfælde, hvor de kan siges at have reklameret inden for rimelig tid. Det vil for eksempel være i tilfælde af periodiske fejl, hvor fejlen kun viser sig kortvarigt for så at forsvinde igen. Hvis manglen så viser sig igen seks måneder senere, vil forbrugeren godt kunne klage, selvom der er gået mere end to måneder, siden manglen viste sig første gang.

Kræver medlemskab

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Andre relaterede guides i temaet

Guide

Oplysningsforpligtelser ved salg til forbrugere

Når du sælger til forbrugere, er der nogle oplysninger, som du altid skal give til forbrugerne, inden handlen afsluttes. Det drejer sig blandt andet om pris og de væsentligste egenskaber ved produktet.

Guide

Forbrugerklagesystemet

De danske forbrugere har en række nævn, som de kan klage til, hvis det ikke lykkes at blive enige med den erhvervsdrivende. I denne guide fokuseres der på sagsbehandlingen i Forbrugerklagenævnet, hvor du kan læse mere om, hvordan det fungerer og hvad du skal være opmærksom på som erhvervsdrivende.

Guide

Betalinger i fysisk handel – regler og råd

På denne side bliver du klogere på de vigtigste regler om betalingsmidler - det gælder både danske sedler og mønter, udenlandsk valuta, betalingskort, kontantpligt og kontantforbud.