Inden I kaster jer ud i det store AI-eventyr, er det vigtigt, at tænke grundigt over hvordan og hvornår – men særligt hvorfor I som virksomhed ønsker at investere tid og penge i AI. Det er vigtigt at have for øje, at det at gøre AI til en integreret del af virksomhedens kerne kræver en strategisk tilgang og nøje planlægning. 

Skab grundlæggende forståelse for hvad AI er 
Først og fremmest er det essentielt at opnå en grundlæggende forståelse af, hvad AI er, og hvordan det kan anvendes i netop jeres virksomhed.  Her er det altid en god ide at starte med, at lade sig inspirere af andre, der er længere på rejsen. Det behøver ikke nødvendigvis at være inden for samme branche, men kan også være inden for beslægtede brancher eller i form af generel inspiration fra oplægsholdere eller lign. Hvis I får en solid forståelse af AI som teknologi vil I være bedre rustet til at træffe de rigtige fremtidige beslutninger oginitiere relevante initiativer inden for området. 

Identificer jeres AI-potentiale  
Når I har opnået en grundlæggende forståelse af AI, er  næste skridt at identificere de områder, hvor AI kan skabe mest værdi i jeres virksomhed. Det er altid en god ide at tænke på den samlede business case, så I sikrer, at I ikke introducerer teknologi for teknologien skyld. En grundig analyse af jeres processer og udfordringer, vil være at foretrække, men mindre kan også gøre det, hvis I på forhånd har identificeret use cases, som I forventer har en positiv business case.  

Har I ikke nogen oplagte use cases, kan I i stedet fokusere på de områder, hvor AI kan have størst indvirkning på jeres virksomhed. Der findes allerede mange afprøvede muligheder inden for eksempelvis kundeservice, produktion eller marketing, men det er også vigtigt at I kigger på nye og mindre afprøvede cases, der passer bedre til jeres forretningsmodel. 

Få styr på jeres data inden I går gang 
De fleste typer AI kræver store mængder data for at fungere effektivt. Det er derfor vigtigt at have orden i penalhuset inden upålidelige data bliver fodret til algoritmerne. I skal med andre ord have styr på jeres dataindsamling og data management generelt. I skal kunne sikre, at data er af høj kvalitet, og at de er tilgængelige i et format, der kan bruges til maskinlæring. Strømlinet og effektiv data management vil ikke kun forbedre AI's ydeevne, men også sikre, at de beslutninger, der skal træffes på baggrund resultaterne af baseret på data der er tillid til. 

Udnyt jeres eksisterende kompetencer  
For at være klar til at implementere AI-løsninger er det nødvendigt at have de rette kompetencer, enten internt, eller i form af konsulenter. Det lette svar vil være at rekrutterer en masse AI-specialister, men sandheden er, at de er svære, for ikke at sige umulige at tiltrække.  

Forsøg i stedet at identificere kollegaer med tekniske færdigheder og tilbyd dem opkvalificering gennem træning og uddannelse. Ved at investere i jeres egne medarbejdernes kompetenceudvikling kan I skabe den kritiske masse der skal til for at tiltrække og fastholde de nødvendige AI kompetencer.  

Etabler retningslinjer og politikker for ansvarlig brug af AI for at sikre fremtidig compliance 
Husk at AI rejser en række etiske spørgsmål, blandt andet omkring databeskyttelse og bias m.m. Det er derfor vigtigt at I har klare retningslinjer og politikker på plads for at sikre, at AI anvendes ansvarligt og i overensstemmelse med lovgivningen. Ved at tage etiske overvejelser alvorligt kan I undgå potentielle risici og sikre, at jeres fremtidige AI-løsninger anvendes på en måde, der er til gavn for både jer og det øvrige samfund.  

For at lykkedes med ovenstående skal discipliner som data governance og dataetik tænkes ind i jeres forretningsgange. Der er ikke en rigtig eller forkert måde at gøre det, men sørg for at der er taget højde for disse, for nogle, nye discipliner når I planlægger jeres AI-eventyr.