Kunstig intelligens (AI) er blevet et ”hot-topic” de seneste år. Lanceringen af ChatGPT i november 2022 viste, at medarbejdere, ledere, studerende, pensionister og alle andre i samfundet kan have gavn af at have meningsfulde dialoger med maskiner. Én ting er at indgå i tekstbaseret dialog med maskiner, men det faktum, at disse maskiner også forstår os i en lang række sammenhænge, er en transformerende udvikling, som I som virksomhed, er nødt til at forholde jer til.

Nye vækstmuligheder
Mulighederne inden for udnyttelse af AI-teknologier er mange, og vi er stadig kun i begyndelsen. Det er et godt billede at sammenligner det stadie, vi er på i dag, med det indledende stadie efter opfindelsen af elektriciteten. På det tidspunkt blev der installeret elpærer overalt, og der var endnu ingen der havde fantasi til at forestille sig elektriske varmekilder, elektriske motorer, og mange af de andre ting, som vi i dag tager for givet.  

Pointen er, at vi skal forholde os til de muligheder der ligger i denne kommende transformation. AI åbner døren for danske virksomheder til at skabe nye vækstmuligheder, adgang til nye markeder, forbedret produktinnovation og styrkede partnerskaber. Ved at være proaktive og omfavne teknologiske fremskridt kan I konsolidere jeres nuværende position i markedet, og samtidig ligge fundamentet for fremtidig succes og ekspansion.  

Kampen om AI-talenterne og det næste kompetenceløft
I Danmark uddanner vi nogle af verdens dygtigste studerende inden for matematik og kvantefysik, men det er desværre langt fra nok til at mætte den enorme efterspørgsel på AI-kompetencer. Vi er derfor alle sammen nødt til at løfte niveauet for digitale kompetencer, ved at uddanne og opkvalificere medarbejdere internt i vores virksomheder. Dette inkluderer både AI-specialister og medarbejdere med generelle digitale og tekniske kompetencer 

Ud over det nationale perspektiv, er det selvfølgelig også vigtigt at skabe internationale miljøer der kan tiltrække og fastholde de dygtigste udenlandske medarbejdere, hvis vi ønsker at forblive konkurrencedygtige i den hårde internationale konkurrence om AI-talenterne. 

Den danske vinkel
Den digitale infrastruktur i Danmark er solid og vi har gennem mange år indsamlet og opbygge enorme offentlige datasæt, hvilket er essentielt for udviklingen af AI-løsninger. Lige som med oprettelsen af Dansk Sprogmodel Konsortium står vi som land stærkere når vi er en del af dataøkosystemer, der kan frisætte danske datasæt og fremme offentligt-privat samarbejde for at sikre, at data kan bruges til at skabe værdi og innovation. 

Måske er dansk data det nye bacon? Som i mange andre brancher er data og AI-løsninger  produkter der indebærer gode eksportmuligheder, og I bør som virksomhed forholde jer til, hvordan jeres kommende AI-løsninger kan blive en eksportsucces. I Danmark, er vi gode til at udvikle brugercentrede digitale løsninger, der understøtter danske og europæiske værdier som demokrati og gennemsigtighed – også i en AI-tidsalder – og det er løsninger der efterspørges i udlandet.

Dansk Erhvervs AI-portal