; ;

Vi skal bruge mindre plast og undgå et unødvendigt forbrug. Vi skal designe bedre emballager og produkter for at bruge mindre plast og færre plasttyper. Vi skal ikke smide plastaffald i naturen. Vi skal ikke tilsætte fast mikroplast til produkter. Vi skal brænde meget mindre plast af, og vi skal genanvende og genbruge meget mere plast - men vi skal ikke forbyde plast, da plast er et godt materiale.

En af fremtidens store plastudfordringer for danske virksomheder et at designudvikle emballageplasten. Emballage skal være lettere at skille ad og sortere i forbindelse med affaldsindsamling, så vi dermed kan reducere det samlede forbrug via genanvendelse. Forudsætningen er, at emballagen bliver mere ensartet opbygget og enkel ved at bestå af langt færre forskellige plasttyper.

Målrettede handlingsplaner skal bidrage til, at Danmark opnår grøn vækst
For Dansk Erhverv er det afgørende, at omstillingen bakkes op af politiske initiativer, som understøtter en bæredygtig markedsomstilling. Her er regeringens handlingsplaner for plast og cirkulær økonomi samt EU Green Deal vigtige aktiver for at skabe et rum for en markedsdrevet omstilling. Samtidig skal regeringen ikke kræve indførsel af danske krav om administrativt tunge pantsystemer i detailhandlen for at indsamle bestemte plastprodukter for genanvendelse eller genbrug.

Dansk Erhverv anbefaler derfor, at der fokuseres på at forbedre rammevilkår for genanvendelsesvirksomheder i Danmark og at styrke incitamenter, der fremmer efterspørgsel. Danske virksomheder skal tilføres kompetencer til designudvikling for at løfte et fokus ind i indkøbet og for at bidrage til øget genanvendelse af plasten. Det europæiske genanvendelsesmarked vokser, og Danmark bør også udnytte det grønne vækstpotentiale, for at konkurrencen ikke hægter os af.

Bæreposer af genanvendt plast og papir bør fritages for afgifter
Folketinget har besluttet, at det fra den 1. januar 2021 er forbudt at uddele gratis bæreposer af alle materialetyper. Detailhandlen skal herefter opkræve minimum fire kroner for en bærepose. Forbuddet mod gratis poser gælder alle typer af bæreposer, herunder både poser med og uden hank. Dette er et godt initiativ, fordi vi skal væk fra et unødvendigt materialeforbrug og i stedet fremme genbrug. Samtidig kan vi opnå en årlig CO2-reduktion på 10.500 ton ifølge Klimapartnerskabet for Handel. 

Dansk Erhverv arbejder for, at bæreposer fremstillet af genanvendte materialer fritages for afgifterne for at tilskynde en øget brug af genanvendte materialer. Det vil harmonere med EU’s kommende plastafgift, der kun rammer brugen af ny plast.

Engangsplastprodukter skal reguleres enkelt og bæredygtigt for forbruget
EU's Engangsplastdirektiv (SUP - Single Use Plastic) tilsigter en regulering af 10 forskellige typer engangsplastprodukter, som enten blev forbudte medio 2021 eller underlægges producentansvar fra 2025.  Der er en hastig udvikling af nye typer engangsprodukter for at sikre, at engangsgafler, tallerkener og kopper fortsat kan tilbydes i EU. En større omstilling ved brug af biomaterialer kan true biodiversitet, hvis der sources fra usikre naturtyper. Det er forventeligt, at engangsprodukter bliver dyrere og at forbruget vil falde som følge af en omstilling væk fra engangsprodukter til genbrugsprodukter.

Danske plastafgifter skal harmoniseres med EU plastafgift
Danmark pålægger emballager og plastbæreposer en høj plastafgift, som ikke fritager brug af genanvendt plast. Dette gør brugen af genanvendt plast endnu dyrere end ny plast og bremser dermed grøn omstilling og mindsker en klimagevinst. EU har søsat en plastafgift på omkring seks kr. per kg, fra 1. januar 2021 i EU, som fritager genanvendt plast - modsat Danmark. Fordi det kommende EU producentansvar for emballager pålægger plastemballager en økonomisk regulering, kan danske virksomheder risikere en tredobbelt afgift på samme produkter. Dette vil forringe konkurrenceevnen for danske virksomheder på det indre marked og bremse omstillingen til mere brug af genanvendt plast. En tredobbelt afgift i Danmark understøtter ikke grønne intentioner og er vanskelig at administrere.

Dansk Erhverv mener:

  • Rammevilkår for danske virksomheder skal fremmes, så de styrker konkurrenceevnen for danske virksomheder og bidrager til et bæredygtigt forbrug.
  • Handlingsplaner for plast og cirkulær økonomi skal sammentænkes og udvikles, så de understøtter EU’s cirkulære handlingsplan, CEAP2, og Green Deal for videst muligt at fremme et genanvendelsesmarked for plast på tværs af sektorer og til gavn for dansk konkurrencekraft på EU’s indre marked.
  • Der skal indføres mål og incitamenter for det offentlige indkøb, som fremmer efterspørgsel efter bæredygtige plastemballager og produkter afplast. 
  • Den danske implementering af Engangsplastdirektivet skal sikre, at ikke solgte varer kan sælges ud efter direktivets ikrafttrædelse i Danmark.
  • Danske myndigheder skal i samarbejde med erhvervsorganisationer gennemføre informationsindsatser, der sikrer en forståelse for reglerne i erhvervslivet og samfundet.
  • Engangsprodukter bør ikke bestå af biobaserede materialer, der kan true biodiversitet, og der skal være sporbarhed til materialets kilde.
  • Danske virksomheder skal kun betale én plastafgift for produkter og emballager, og brugen af genanvendt plast skal fritages. Danske afgifter på plast skal understøtte betalingen til EU's plastafgift.

Andre relevante fokusområder