Alt der er værd at vide om dansk e-handel Det var ikke med de største forventninger, at jeg åbnede E-handelsanalysen 2023. Mine mange møder med medlemsvirksomheder over året har givet indtryk af et svært år, så jeg frygtede endnu en analyse med manglende vækst. Nu er jeg til gengæld ved at finde smilet frem igen. For omsætningen i dansk e-handel rundede 185 mia. kr. i 2023, og det er 3 procent mere end året før. Væksten er tilbage. Selvfølgelig spiller inflationen en rolle for årets stigning, men i det lidt længere perspektiv, så ligger omsætningen i 2023 hele 28 procent over e-handlen i 2019. Og væksten i anden del af 2023 giver grund til optimisme, da den er større end væksten i årets første seks måneder. Samtidig viser analysen, at forbrugerne forventer at handle mere på nettet i 2024 end i 2023. Det er også værd at bemærke, at 13 procent af kunderne foretrækker at handle alle varer online. I 2020 og 2019 var det kun 5 procent. Der er lys forude.

 

Børnefamilier

De midaldrende

De unge

Pensionister

Singler/Par

 

De unge

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Mauris molestie magna sit amet nunc cursus, ut ultricies tortor maximus. Mauris tincidunt et sapien vel malesuada. Aenean condimentum arcu a tincidunt fermentum. Mauris quis vulputate augue. Donec sit amet facilisis turpis, id accumsan elit. Donec ut turpis a orci vestibulum efficitur in at dui. Praesent mi diam, posuere eget dapibus sit amet, placerat eu elit. Praesent vel neque a felis tristique tristique. Pellentesque nec gravida nunc, a condimentum lorem. Integer ac massa sodales, tristique quam sit amet, aliquam eros. Proin ultrices, odio rutrum placerat tempus, nisi sem cursus tellus, ut sagittis augue sem ut nisl. Quisque ullamcorper maximus ex ut volutpat. Proin mattis viverra dolor quis rhoncus.

Tøj og sko er mest populært blandt de unge
De unge har shoppet mest tøj og sko det seneste år - og er den målgruppe, der har købt mest i denne kategori
Hvert tredje køb er et impulskøb
Generelt er hver fjerde køb på nettet et impulskøb, men blandt de unge er 31% af handlerne et impulskøb. Det er primært i
kategorierne takeaway og digital underholdning, at impulskøbene sker.
Hvert tredje køb er et impulskøb
Generelt er hver fjerde køb på nettet et impulskøb, men blandt de unge er 31% af handlerne et impulskøb. Det er primært i
kategorierne takeaway og digital underholdning, at impulskøbene sker.

 

185,5 mia.

Kroner brugte de danske forbrugere på nettet i 2023, heraf var 38,3 mia. abonnementskøb.

Dansk e-handel i tal