{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Personalepolitikker kan være med til at sætte rammer for ledelsesarbejdet, sikre at ledere på tværs af organisationen følger de samme spilleregler og medvirke til at afstemme forventninger mellem ledere og medarbejdere i de danske virksomheder. Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse viser, at de mest almindelige personalepolitikker handler om alkohol, rygning og sygefravær. Derimod har mindre end 20 pct. af de danske virksomheder politikker om stress, mobning og chikane, seniorer og håndtering af sorg.
APRIL 2020
Fire ud af fem af Dansk Erhvervs medlemmer har nedskrevne personalepolitikker
Personalepolitikker kan være med til at sætte rammer for ledelsesarbejdet, sikre at ledere på tværs af organisationen følger de samme spilleregler og medvirke til at afstemme forventninger mellem ledere og medarbejdere i de danske virksomheder. Personalepolitikker er ikke en erstatning for den daglige ledelse, men kan medvirke til at tydeliggøre målsætninger, rammer og regler på arbejdspladsen. Hvis virksomhederne ikke ønsker en formelt nedskrevet politik, kan de også vælge en kortere omtale af den i personalehåndbogen. Fire ud af fem af Dansk Erhvervs medlemmer har formulerede personalepolitikker, som er nedskrevet eller omtalt i personalehåndbogen. Personalehåndbogen kan være et centralt sted at samle politikker og retningslinjer i en virksomhed, som sikrer, at alle medarbejdere er bekendt med regler og rammer.
Hver femte har ikke politikker for det psykiske arbejdsmiljø
Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse viser, at de mest almindelige personalepolitikker handler om alkohol, rygning og sygefravær. Derimod har mindre end 20 pct. af de danske virksomheder politikker om stress, mobning og chikane, seniorer og håndtering af sorg. Personalepolitikker bør bidrage til en bedre forventningsafstemning mellem ledere og medarbejdere i virksomhederne. Desværre angiver færre end hver anden medarbejder, som har nedskrevne politikker på deres arbejdsplads, at de generelt bidrager til en bedre forventningsafstemning mellem ledere og medarbejdere. Der er derfor et uforløst potentiale i de danske virksomheder, når det handler om at blive endnu bedre til at bruge personalepolitikkerne til at afstemme forventninger mellem virksomhed og medarbejder.
Meget få virksomheder har en sorgpolitik
Sorg rammer én eller flere medarbejdere i rigtig mange danske virksomheder hver eneste dag hele året rundt. Konsekvensen er nedsat arbejdseffektivitet for langt de fleste, og et sorgforløb kan føre til mistrivsel og længerevarende sygefravær. Sorg kan være svært at tale om for såvel medarbejdere, kollegaer og ledere. På trods af de omfattende konsekvenser, som sorg har for medarbejdere og virksomheder, så kan det virke overraskende, at kun én ud af 20 virksomheder har en sorgpolitik, som enten er nedskrevet eller omtalt i personalehåndbogen.