Gemt

Kommunaldirektører: Prisforskel i takster skyldes forskel i serviceniveau

Aktindsigt i kommunernes takster til friplejeboligleverandører for 2022 viser, at prisen varierer markant på tværs af kommuner. Tre ud af fire kommunaldirektører i kommuner med friplejehjem mener, at det skyldes forskel i serviceniveau. Derudover mener hver fjerde, at det skyldes et svært gennemskueligt lovgrundlag, og hver femte mener, at det skyldes forskelle i kommunernes interne kompetencer til at beregne priser.

Analyse

JUNI 2023

Når kommunale og ikke-kommunale aktører samarbejder om ældrepleje, sikres borgeren et reelt frit valg og får derfor den bedste kvalitet til prisen. Det er også i tråd med SVM-regeringsgrundlagets ambition om frisættelse og inddragelse af ikke-kommunale aktører.

Forudsætningen for de ældres frie valg er, at der er samme økonomiske vilkår for både kommunale og ikke-kommunale leverandører af ældrepleje. Dansk Erhverv har undersøgt kommunernes takster til friplejeboligleverandører i 2022 gennem aktindsigt i kommunerne. Undersøgelsen viser, at der er store prisforskelle på tværs af kommunerne. I 2022 varierede taksten fra højeste til laveste med knap 900 kr. i døgnet pr. beboer.

Dansk Erhverv har derfor undersøgt, hvilke årsager der er til variationen i kommunernes
takster ifølge kommunaldirektørerne.

Baggrund
Borgere, der visiteres til en plejehjemsplads, kan frit vælge mellem et privat/selvejende eller kommunalt plejehjem. Hvis borgeren fx vælger et friplejehjem, modtager borgeren ydelser fra friplejehjemmet, og for disse ydelser betaler kommunen en takst til friplejehjemmet. 

Friplejehjemmene modtager en takst, der afspejler kommunens egne omkostninger til at drive et tilsvarende plejehjem, hvis kommunen selv gjorde det. 

For at friplejehjemmene får den rette takst for de plejeydelser, de leverer til borgerne, er det vigtigt, at beregningsgrundlaget er gennemsigtigt og medtager alle de direkte og indirekte omkostninger, der er relevante for taksten. Dansk Erhverv undersøgte i 2022 taksterne til friplejeboligleverandører på den nuværende afregningsmodel. Undersøgelsen viste en markant variation mellem højeste og laveste takst på knap 900 kr. i døgnet pr. beboer. 

Kommunaldirektører mener, at variationen i takster skyldes forskel i serviceniveau
Langt størstedelen af kommunaldirektørerne mener, at variationen i kommunernes takster skyldes forskel i kommunernes serviceniveau. Det svarer 76 pct. af kommunaldirektørerne i kommunerne med friplejehjem og 55 pct. af kommunaldirektørerne i kommunerne, der ikke har friplejehjem. 

24 pct. af kommunaldirektørerne i kommuner med friplejehjem mener, at lovgrundlaget er svært at gennemskue. Det er derimod kun 10 pct. af kommunaldirektørerne i kommuner uden friplejehem, der forklarer prisforskellen med et uigennemskueligt lovgrundlag. 

Resultaterne understreger, at variationen i takster til friplejeboligleverandører i vid udstrækning kan have flere forskellige årsager alt efter, hvilken kommune der er tale om. Det viser også, at gennemsigtigheden i taksterne både kan opleves som udfordrende for kommunen selv og for friplejeboligleverandørerne. 

Kommunaldirektører - Prisforskel i takster skyldes forskel i serviceniveau

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Christine Sinkjær-Rasmussen

Seniorøkonom
Offentlig-privat samarbejde

Morten Jung

Branchedirektør for OPS
Medarbejderprofil