{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Online indkøb af dagligvarer blev i stigende grad populært under coronakrisens nedlukning. Efter genåbningen benytter mange danskere fortsat muligheden for at klare deres indkøb af dagligvarer online. Dansk Erhverv har derfor undersøgt de samfundsøkonomiske effekter set fra forbrugersiden ved øget onlinehandel af dagligvarer. Resultaterne viser, at der er gevinster for ca. 350 mio. kr., hvis ét enkelt fysisk køb i stedet laves online.
OKTOBER 2023
Onlinehandel af dagligvarer frigiver tid, sparer kørselsomkostninger og mindsker uheld og forurening
Coronakrisen medførte en omstilling af hverdagen for de fleste danskere. Det betød blandt andet, at flere danskere købte deres dagligvarer online og fik dem leveret hjem, fremfor at benytte et fysisk indkøbssted. Det sparede både tid og km for forbrugeren.
Danskerne har i gennemsnit transport på 5,6 km. og 15 min. transporttid forbundet med en tur til og fra deres primære fysiske indkøbssted. Tager vi højde for tiden, der benyttes på selve indkøbsstedet, er den gennemsnitlige samlede indkøbstid i fysiske butikker på 27 min. I en online butik er tiden 9 min. Dansk Erhverv har undersøgt de samfundsøkonomiske effekter set fra forbrugersiden ved, at alle der både handler dagligvarer online og fysisk konverterer ét køb i en fysisk butik til ét ekstra køb online. Udregningerne er lavet via Transportministeriets regnemodel, TERESA, som sigter efter at medregne alle positive og negative samfundseffekter. De positive effekter er primært fra de såkaldte brugereffekter, hvor sparet transporttid og kørselsomkostninger udgør destørste poster. Derudover er der positive effekter fra færre uheld
og mindre støj og forurening. Omvendt mister staten afgiftsindtægter fra transport, og der er negative afledte effekter ved mindre motion på cykel og gåben, når man skal til og fra indkøbsstedet.
Den samlede effekt er dog positiv med 345,8 mio. kr. pr. år. Alt i alt viser beregningerne, at øget onlinehandel af dagligvarer har samfundsøkonomiske gevinster og dermed potentiale til at skabe mer værdi for den enkelte borger og for samfundet som helhed. Det er vigtigt at bemærke, at beregningerne ikke medtager leverandørsiden. De samlede samfundsøkonomiske gevinster vil være mindre, når leverandørers øgede kørsel og tidsforbrug mm. indregnes