Gemt
Analyser

E-handel sætter nye rekorder

Ifølge Dansk Erhvervs e-handelsanalyse blev 2019 endnu et rekordår for handelsformen. Forventningerne er, at danskerne handlede på nettet for ikke mindre end 146 mia. kroner i 2019.

Analyse

E-handelsanalysen 2019

pdf

Download

ANALYSE NR. 17 | 2020 - FEBRUAR

Danskernes e-handel er kommet for at blive. Langt de fleste danskere har prøvet at handle på nettet, og nogle varer er efterhånden udelukkende ”e-varer”. Dansk Erhvervs e-handelsanalyse viser, at der blev handlet varer for 146 mia. kroner sidste år, og det er en stigning på omkring 13 procent i forhold til 2018.

”Selvom væksten i danskernes e-handel har været markant igennem en årrække allerede, virker det ikke til at have toppet endnu. Danskernes shoppingvaner er under markant forandring, og det gælder stort set alle aldersgrupper og fordelt over alle regioner,” siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Danske e-shoppere ser ofte mod syd
Selvom danskernes e-handel vokser i disse år, tager udenlandske netbutikker fortsat en meget stor bid af kagen – i 2019 stod de for en fjerdedel af det beløb, danskerne købte varer for online. Og her er det især vores store nabo mod syd, Tyskland, der tiltrækker danskerne.

”Konkurrencen er selvsagt intensiv online, hvor den danske detailhandel ofte er oppe imod udenlandske giganter. Derfor er det meget vigtigt, at politikerne sørger for lige konkurrencevilkår uanset om en netbutik er dansk og udenlandsk, hvis man sælger til danske forbrugere,” udtaler Henrik Hyltoft og henviser blandt andet til kontrol af moms og produktsikkerhed.

 

Ikke alt handles over nettet
Selv om mange forskellige varetyper bliver handlet over nettet, er der stadig områder, hvor de fysiske butikker fører. Danskerne handler i høj grad elektronik, tøj og sko over nettet samt tjenester som rejser og billetter, men mange foretrækker stadig fysiske butikker, når det kommer til fx dagligvarer.

 

”På trods af den høje vækst i e-handlen er der stadig en række varegrupper, hvor online-salget ’underperformer’, så de er i sagens natur potentielle vækstområder for e-handlen i de kommende år,” siger Henrik Hyltoft og henviser til bl.a. e-handlede dagligvarer, der ifølge rapporten stadig udgør ca. 2-3 procent af den samlede dagligvarehandel.

Kontakt

Handel

Henrik Hyltoft

Markedsdirektør
Medarbejderprofil

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.