Samarbejde om plast i detailsektoren

Regeringen og detailsektoren har lanceret et plastsamarbejde, der arbejder bl.a. for at plastemballage skal kunne genbruges eller genanvendes i 2025 og at emballager skal bestå af mindst 30 procent genanvendt plast. Alle virksomheder i detailsektoren inviteres til at deltage i samarbejdet.

På agendaen

Regeringen har i samarbejde med detailsektoren lanceret et plastsamarbejde, der arbejder for en række ambitiøse mål. Blandt andet skal al den plastikemballage, som sektoren selv er ansvarlig for, kunne genbruges eller genanvendes i 2025, emballager skal bestå af mindst 30 procent genanvendt plastik og flere take-away engangsplastprodukter skal reduceres. Der skal også arbejdes med e-handlens transportemballager for at sikre mere bæredygtige løsninger.

Plastpartnerskab: Kom på forkant med fremtidige miljøkrav  
Der stilles stadig flere krav til emballager, og fremtidens lovgivning placerer ansvaret for emballagerne direkte hos producenterne. Nu er muligheden der, for at være på forkant med de designkrav der belønnes i producentansvaret og blive klogere på plastdagsordenen.    

I 2025 skal virksomheder betale for affaldsbehandlingen af deres markedsførte emballager og her slipper de miljøvenlige billigere. Via plastpartnerskabet arbejder Dansk Erhverv med at forberede omstillingen og der er potentielt mange penge at spare, hvis man som virksomhed omstiller sig til den miljøgraduering, som vi ved kommer med producentansvaret.  

Der er udpeget en styregruppe med bred repræsentation fra hele detailsektorens værdikæde. Som første skridt i sektorsamarbejdet nedsættes der en række temagrupper, som skal udarbejde fælles designprincipper for plastemballager, herunder også e-handlens transportemballager, og bidrage til udbredelsen af genbrugsløsninger samt reduktion af take-away engangsplast.   

For at sikre fremdrift i arbejdet og inddragelse af aktørerne på området, er der oprettet et sekretariat for sektorsamarbejdet hos Dansk Erhverv. Sekretariatet skal arbejde for at få flest mulige aktører i detailsektoren til at tage del i den mere bæredygtige brug af plast.  

Alle virksomheder i detailsektoren kan deltage  

Alle virksomheder i detailsektoren kan deltage i samarbejdet - uanset størrelse og uanset hvilket led i værdikæden de tilhører. Samarbejdet er relevant for både dagligvarebutikker, mærkevareproducenter, genvindingsindustrien og emballageproducenter. Som deltagende medlem i partnerskabet vil man få viden om, hvordan man designer, indkøber eller producerer plastemballager bl.a. gennem en række workshops. Man vil som deltagende virksomhed også modtage en kommunikations-pakke med samarbejdets logo.  

Lancering af designguiden for plastemballage 

Designguiden skal gøre dig klogere på plastdagsordenen og fungere som en samtalevejleder for både store og små virksomheder: Et af de vigtigste formål med guiden er at skabe et fælles sprog og referenceramme i hele værdikæden. Det bliver der brug for i det kommende arbejde med producentansvaret, hvor der vil være et økonomisk incitament til at arbejde aktivt med plastemballager.

Designguidens opbygning

Udgangspunktet i guiden er 12 generelle designprincipper, der sætter standarden for cirkularitet i plastemballager. Derefter er der specifikke anbefalinger fordelt på fødevare-, ikke-fødevare- og transportemballager. Det skyldes bl.a. at der forskellige lovkrav for de tre kategorier.

Her kan du hente designguiden (på dansk og engelsk):

Detailsektorens designguide for plastemballage

The retail sectors design guide for plastic packaging

 

Herunder kan du se fem videoer, der introducerer de enkelte kategorier:

Introduktion til guiden
v. Andreas Hastrup Clemmensen, Politisk konsulent, Dansk Erhverv

Generelle designprincipper for plastemballage
v. Mathias Hvam, Strategic Project Manager, COOP

Fødevareemballager
v. Ksenija Garbacenka, Group Sustainability Manager, Plus Pack

Ikke-fødevareemballager + Transportemballage
v. Christina Busk, Miljøpolitisk chef, Plastindustrien

Q&A

 

Bliv en del af partnerskabet 

Miljøministeriet har oprettet en tilmeldingsportal, hvor man kan tilmelde sig samarbejdet. Her underskriver man samarbejdsaftalen, hvor man forpligter sig til at arbejde med de beskrevne mål. Som medlem skal man på sigt indrapportere én gang årligt, hvordan man arbejder med resultaterne fra samarbejdet. 

Hvis du vil vide mere, kan sekretariatet kontaktes via anhc@danskerhverv.dk.   

Faktaboks:

Mål

- At skabe fælles, cirkulære designkrav for både food og non-food emballager, herunder e-handlens transportemballager. Det skal medføre harmonisering af emballageløsninger og derved give volumen, som enten kan genbruges eller sorteres og genanvendes mere effektivt. Designkravene skal være anvendelige for både små og store virksomheder.

- At al plastikemballage er genbrugeligt og/eller genanvendeligt på en økonomisk forsvarlig måde og består af mindst 30 pct. genanvendt plastik inden 2025. De deltagende virksomheder er ansvarlige for egne emballager herunder private label.

- At skabe reduktion af plastikforbrug, herunder bidrage til test og udbredelse af genbrugsløsninger samt reducere 50 pct. af visse take-away engangsplastikprodukter i 2026 i detailsektoren.

Styregruppen
Per Thau – COOP (formand)
Camilla Haustrup Hermansen – Plus Pack (næstformand)
Carsten Hänel – Orkla (næstformand)
Michael Løve – Salling
Jens Stratmann – Lidl
Michael Christensen – Dagrofa
Finn Tang – Aldi
Anders René Jensen – REMA 1000
Peder Stedal – Elgiganten
Brian Gøbel Poulsen – Matas
Sune Carlsen – Imerco
Rune Jungberg Pedersen – Jysk
Mads Jørgensen – Bauhaus
Gotfred Christiansen - Schou Nordic
Massimo Forti – Ragn-Sells
Jesper Emil Jensen - Færch


Læs mere om plastpartnerskabet i samarbejdsaftale mellem detailsektoren og miljøministeren om plastik.pdf

Læs mere om Detailsektorens designguide for plastemballage.pdf

 

Andre relevante fokusområder

Kontakt

Handel

Andreas Hastrup Clemmensen

Chefkonsulent