Spring til indhold

Forbrugerpolitik

Gode forbrugerforhold giver tilfredse kunder og er nøglen til succes og vækst. Dansk Erhverv er den centrale erhvervsorganisation på forbrugerområdet. Vi rådgiver om forbrugerjura og arbejder politisk på alle niveauer for en forbrugerpolitik, der fungerer for både virksomheder og forbrugere.
Politisk område

Nyheder

Dansk Erhverv får mange henvendelser fra virksomheder, der er i tvivl om, hvordan de skal håndtere reglerne i produktsikkerhedsforordningen (GSPR) - særligt når det kommer til deres rolle som henholdsvis fabrikant, importør eller distributør. Få overblikket her og bliv klogere på vores kurser.

EU-Kommissionen retter skarp kritik mod Temu for manglende kontrol med ulovlige produkter, der sælges til europæiske forbrugere. Ifølge Dansk Erhverv skaber den manglende regulering en skæv konkurrence, hvor onlineplatforme slipper for det ansvar, som europæiske importører og detailhandlere er pålagt. Nu kræves der hurtigere og mere konsekvent håndhævelse samt et importøransvar for onlinemarkedspladser

Se seneste nyheder

Dansk Erhverv får mange henvendelser fra virksomheder, der er i tvivl om, hvordan de skal håndtere reglerne i produktsikkerhedsforordningen (GSPR) - særligt når det kommer til deres rolle som henholdsvis fabrikant, importør eller distributør. Få overblikket her og bliv klogere på vores kurser.

EU-Kommissionen retter skarp kritik mod Temu for manglende kontrol med ulovlige produkter, der sælges til europæiske forbrugere. Ifølge Dansk Erhverv skaber den manglende regulering en skæv konkurrence, hvor onlineplatforme slipper for det ansvar, som europæiske importører og detailhandlere er pålagt. Nu kræves der hurtigere og mere konsekvent håndhævelse samt et importøransvar for onlinemarkedspladser

Vi arbejder for danske virksomheder og deres kunder

Forbrugerpolitikken skal sikre gode rammevilkår
Danske virksomheder lever af tilfredse kunder, der har tillid til dem og kommer igen. Virksomheder og forbrugere har derfor samme interesse i gode forbrugerforhold. Dansk Erhverv arbejder i både Danmark og EU for en forbrugerpolitik, der giver din virksomhed de bedst mulige rammevilkår for at imødekomme forbrugernes ønsker og forventninger.

Forbrugerpolitikken skal fungere i en digital og global verden
Digitaliseringen og globaliseringen har forandret markedet fundamentalt. Danske forbrugere kan handle online i hele verden, og danske virksomheders nærmeste konkurrent kan befinde sig på den anden side af jorden.

Dansk Erhverv arbejder for fair og lige konkurrencevilkår i en global verden og for en forbrugerpolitik, der tager afsæt i den moderne, grænseløse, mobile og oplyste forbruger.

På agendaen lige nu

Agenda

Længere reklamationsret giver ikke længere holdbarhed

Længere reklamationsret vil hverken føre til mere produktholdbarhed eller grøn omstilling. Det vil blot gøre produkterne dyrere.

Agenda

Forbrugerinformation

Internettet har givet forbrugerne adgang til endelig megen information. Udfordringen i dag er at finde det relevante og troværdige. Kravene om lange pligttekster, cookieregler og information på papir skal gentænkes.

Kontakt

Vil du vide mere om forbrugerpolitik?

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Få seneste nyt om detail- og engroshandel m.v.

Når du tilmelder dig nyheder fra Dansk Erhverv, giver du samtykke til at modtage faglige og politiske nyheder og analyser, samt efter omstændighederne tilbud om kurser, netværk, konferencer og andre events, der i nogle tilfælde leveres af eller i samarbejde med vores partnere. Du vil også kunne modtage information om rabat på produkter og services i vores medlemsfordelsprogram.

Indtast dit fornavn
Indtast dit efternavn
Indtast en gyldig email

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet. Læs mere om vores persondatapolitik her.