; ;
Gemt

Medlemmerne spørger: Kan kunden klage over, at et batteri holder op med at virke inden for to år?

11. april 2016

Et medlem havde solgt en drone til en forbruger. 14 måneder efter salget reklamerede kunden over, at batteriet ikke kunne holde strøm lige så længe, som da han fik dronen leveret. Medlemmet havde afvist reklamationen, da garantien på seks måneder var udløbet.

Kunden gik til Forbrugerrådet, der oplyste, at der er to års reklamationsret på batteriet, fordi det er en del af en vare.

Medlemmet spurgte FDIH, hvordan han var stillet.

FDIH’s tidl. chefjurist Tina Morell Nielsen svarede:

Der er batterier i utrolig mange varer: Computere, mobiltelefoner, robotstøvsugere, robotplæneklippere osv. Det kan give anledning til klager, når et batteri efter kortere tid holder op med at virke.

Kan du afvise, fordi garantien er udløbet?

Nej, der er to års reklamationsret på et batteri, hvad enten batteriet er en del af en vare eller ej. Det betyder dog ikke, at et batteri altid skal kunne holde i to år. Et batteri er en sliddel, der normalt langsomt bliver ringere i takt med, at tiden går, og det bruges.

Det betyder, at du – hvis du får en reklamation – er nødt til at vurdere, om den ringere ydeevne skyldes almindeligt slid, en oprindelig fejl på batteriet, eller at batteriet er dårligere, end man med rimelighed kan forvente.

Betyder det noget, hvem der har bevisbyrden?

Ja, hvis batteriet holder op med at virke inden for seks måneder efter leveringen, bør du udskifte batteriet. Det er fordi, varen de første seks måneder er omfattet af den såkaldte formodningsregel.

Hvis du har givet garanti på varen, bør du også ombytte batteriet. Det gælder selvfølgelig kun, hvis batteriet holder op med at virke inden for garantiperioden, og batteriet ikke er undtaget fra garantien.

Er der en pligt til at oplyse kunden om, at batteriet har en kortere levetid end resten af produktet?

Nej, Forbrugerklagenævnet har i en sag, hvor en robotstøvsugers batteri var slidt op efter ca. 20 måneder, udtalt, at sælgeren ikke havde en pligt til før købet at oplyse, at batteriet havde en kortere levetid end 20 måneder. Nævnet mente, at det var almindelig kendt.

Skal det fremgå af brugsanvisningen, hvordan batteriet skal oplades?

Ja, efter købeloven skal du give oplysninger om, hvordan varens skal bruges, vedligeholdes, anvendes og opbevares, hvis det er nødvendigt for at kunne bruge varen. Hvis batteriet skal behandles på en særlig måde for ikke at miste sin holdbarhed, bør det oplyses hvordan.

Hvis det, der oplyses i brugsanvisningen om opladning af batteriet, er forkert, og forbrugeren derfor behandler batteriet forkert, kan det i sig selv være en mangel, der giver kunden krav på at få varen ombyttet.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent