; ;
Gemt

Medlemmerne spørger om uafhentede varer

15. juli 2016

Hvordan er en webshop stillet, hvis en kunde ikke henter varen på posthuset eller lign., og den derfor sendes retur?

Et medlem ønskede at vide, hvordan shoppen er stillet, hvis en kunde undlader at afhente en pakke, og pakken kommer retur uden nogen form for information. Må shoppen ved tilbagebetaling af købesummen fratrække udgifterne til begge forsendelser, eller for returnering af varen? Shoppen bliver nemlig opkrævet betaling for returnering af varen. 

Svar:

Når en kunde fortryder et køb, skal kunden have købesummen og udgifterne til fremsendelse af varen tilbagebetalt. Det ligger helt fast. 

Kunden skal derimod selv betale de direkte udgifter til returnering, hvis det fremgår af shoppens handelsbetingelser. 

En kunde kan ikke fortryde alene ved at undlade at hente varen, men skal som minimum samtidig give besked om sin fortrydelse. For at få situationen afklaret, må shoppen derfor kontakte kunden og spørge, om han eller hun ønsker at fortryde købet. 

Det er opfattelsen, at hvis kunden fortryder, og varen returneres, fordi kunden ikke henter den, skal kunden betale de omkostninger, som shoppens transportør afkræver shoppen for at returnere varen. 

Begrundelse for svaret

Det fremgik udtrykkeligt af forarbejderne til den tidligere forbrugeraftalelov, at forbrugeren skulle betale for varens returnering, når varen ikke blev hentet, hvis der var sådanne udgifter. Forbrugerombudsmanden har i denne forhåndsbesked bekræftet, at det stadig gælder. 

Forbrugerombudsmanden skriver i sidste afsnit:

”Det fremgår af § 24, stk. 2, at forbrugeren afholder de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen. Hvis varen er blevet returneret, fordi kunden ikke har hentet den, og kunden fortryder købet, må udgifterne til tilbagesendelse af varen – hvis der har været afholdt sådanne udgifter – kunne fradrages i købesummen, forudsat at køberen er informeret om dette i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 12.”

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent