{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Med skarp fokus på uddannelsesmulighederne inden for transport og logistik vil manglen på chauffører kunne afhjælpes på længere sigt. Men på kort sigt vil manglen koste ordrer.
Dansk Erhverv | POLITIK - 22. december 2017 (Af Kristian Kongensgaard)
I lighed med andre brancher så mangler danske transport- og logistikvirksomheder også arbejdskraft. Det er ikke kun lastbilerne, der har ledige arbejdspladser ved rattet. Det gælder også busser og hyrevogne.
Manglen skyldes først og fremmest en generel øget efterspørgsel på transportydelser og ikke frafald af medarbejdere. Til eksempel steg antallet af beskæftigede inden for vejgodstransport i 2016 med 1.170 personer til i alt 28.132. Det er bare ikke tilstrækkeligt.
Tal fra Danmarks Statistik dokumenterer, at 19 procent af arbejdsgivere inden for landtransport ved udgangen af oktober 2017 måtte sige nej til ordrer på grund af mangel på arbejdskraft. Fem år tidligere, ved udgangen af oktober 2012, var det kun 1 procent.
Rift om især de erfarne og specialuddannede
”Manglen på arbejdskraft er generel for transport- og logistikbranchen, men det er udtalt for specialister som blandt andre flyttefolk, kranvognschauffører og medarbejdere med certifikat til at transportere farligt affald. Det er især vanskeligt at honorere arbejdsgivernes ønske om en vis erfaring hos de potentielle medarbejdere,” siger Jesper Højte Stenbæk, fagchef for Transport og Infrastruktur i Dansk Erhverv.
Hvilke konsekvenser vil manglen på arbejdskraft få for transportvirksomhederne på kort sigt?
”Det vil blandt andet sætte lønningerne under pres. Men det vil også kunne resultere i en dårligere service over for kunderne, fordi arbejdsgiverne vil være nødt til at rekruttere medarbejdere, der ikke alle har de ønskede faglige og personlige kompetencer. Virksomheder i branchen vil også være nødsaget til at sige nej til ordrer. Modsat mange andre brancher kan opgaverne ikke generelt bare løses ved overarbejde. Det forhindrer køre- hviletidsbestemmelserne,” siger chefkonsulent Christoffer Greenfort, Dansk Erhverv.
Chaufførmangel vil ramme investeringer
Hvilke konsekvenser vil manglen på arbejdskraft få for transportvirksomhederne på længere sigt?
”Hvis der ikke er nogen, der kan sidde bag rattet, er der ingen grund til at investere i nye og bedre køretøjer, selv om det alt andet lige vil være det mest fornuftige,” siger Christoffer Greenfort.
Gennemsnitsalderen blandt chauffører er stigende. Det skyldes blandt andet, at der kommer for få unge medarbejdere ind i transportbranchen. Næsten hver anden lastbilchauffør i Danmark er over 50 år, og mere end hver 7. er over 60 år.
Fokus på uddannelsesmulighederne
”Den demografiske udvikling i branchen indikerer, at branchen rekrutterer for få unge. Derfor opfordrer vi igen og igen virksomhederne til hver især at tage elever og lærlinge ind. Det behov vil kun blive forøget i den nærmeste fremtid. Ved at løfte dette ansvar gavner virksomhederne både sig selv, de unge og de øvrige medarbejdere samt branchen og samfundet. Flere kvinder bag rattet vil også bidrage til at løse problemet,” lyder det fra Christoffer Greenfort.
Han glæder sig derfor over, at arbejdsmarkedets parter - inklusive Dansk Erhverv - politikere, undervisningsmyndigheder, erhvervsskoler og AMU-systemet i fællesskab har sat fokus på uddannelsesmulighederne i branchen.
Den teknologiske udvikling vil hjælpe på vej
Hvilke konsekvenser vil manglen på arbejdskraft få for transportvirksomhederne på den helt lange vejbane?
”Den teknologiske udvikling med eksempelvis selvkørende lastbiler og droner vil hjælpe os lidt på vej. Den helt store udfordring i transport og logistik ligger mindre i lange afstande og mere i ”the last mile” - det sidste stykke vej ud til kunden. Den udfordring bliver forstærket i disse år, ikke mindst i kraft af den hastigt voksende e-handel. Den vil løfte behovet for at supplere chaufførkompetencer med kompetencer i kundeservice,” forudser Jesper Højte Stenbæk.
Pjece om uddannelse og beskæftigelse er på trapperne
Dansk Erhverv, DTL - Dansk Transport og Logistik samt 3F samarbejder desuden om i nær fremtid at udgive en pjece om transportbranchens mange forskellige muligheder for uddannelse og beskæftigelse og for rekruttering af medarbejdere - både om elever og ufaglærte.