Gemt

Rastepladsregler vil spænde ben for dansk erhvervsliv

Regeringen og Dansk Folkepartis forslag om at indføre tidsbegrænsning for parkering på de danske rastepladser vil påføre en allerede presset transportbranche flere udgifter og hæmme væksten. Dansk Erhverv efterlyser en konsekvensanalyse.

Nyhed

Som en del af finanslovsforhandlingerne har regeringen og Dansk Folkeparti besluttet at indføre tidsbegrænsning for parkering på de danske rastepladser, så en lastbil ikke må holde på disse i mere end 25 timer. Det er forkert at bebyrde en i forvejen presset transportbranche, der længe har påpeget behovet for arbejdskraft og forbedret infrastruktur, med ekstraudgifter og administration. 

“Danmark oplever en større og større efterspørgsel på kapacitet til at transportere gods og stadig større mangel på chauffører, hvorfor det er bekymrende, at der lægges op til begrænsninger for transportbranchen”, siger Jesper Højte Stenbæk, fagchef for Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv, og fortsætter:

”Forslaget vil skabe usikkerhed for transportkøberne i begge ender af transporten. Når transportørerne bliver ramt af regler, der påfører dem ekstraudgifter, så er der kun et sted at tjene dem ind igen. Det vil i sidste ende ramme forbrugerne.”

Hvad med reglerne for køre- og hviletid?
Lovgivningen om køre- og hviletid stiller i allerede store krav til transportvirksomhedernes planlægning, idet alle chauffører naturligvis skal overholde de gældende regler. Som reglerne er i dag skal chauffører have et ugentligt hvil på op til 45 timer. Med det nye forslag om tidsbegrænset parkering på 25 timer risikerer man at presse chauffører til at overskride reglerne for køre- og hviletid. Det er hverken en fordel for chaufførerne, transportbranchen eller trafiksikkerheden.

For at have en stærk transportbranche i Danmark bør fokus i stedet være på at tilbyde de rette faciliteter, f.eks. en udvidelse af kapaciteten på rastepladserne eller ved at opkræve betaling for parkering.

Invester i infrastruktur
En stærk transportbranche er garant for jobskabelse og vækst – til gavn for hele samfundet. Derfor bør det fra politisk side være en prioritet at sikre god infrastruktur. Såfremt den nuværende infrastruktur i forhold til de danske rastepladser ikke er tilstrækkelig, bør den opgraderes og udvides. Udover selve rastepladser bør dette arbejde også omfatte omkringliggende faciliteter, f.eks. indkvartering. Med deres forslag tager regeringen og Dansk Folkeparti ikke stilling til behovet for forbedret infrastruktur. I stedet påføres transportbranchen yderligere omkostninger, imens det offentlige, her Vejdirektoratet, påføres mere administration, da dette er myndigheden, der skal kontrollere og sanktionere de nye regler.

Lad os få en konsekvensanalyse
Dansk Erhverv er kritiske overfor initiativer, der begrænser den frie bevægelighed i EU og transportvirksomhedernes muligheder for at tilrettelægge deres daglige virke. Det konkrete forslag er tilmed fordyrende for den danske logistik og til skade for transportkøberne. Forslaget vil medføre unødvendige omkostninger for alle, både transportbranchen, det offentlige og forbrugerne. Derfor er det nødvendigt at lave en konsekvensanalyse af forslaget, så det kan kortlægges, hvad forslaget reelt vil medføre af konsekvenser.

”Det er sund fornuft at lave en konsekvensvurdering af lovforslag, særligt dem som er yderst indgribende og begrænsende for en presset branche, der vel at mærke bidrager med jobs og vækst. Dansk Erhverv vil derfor kraftigt anbefale, at politikkerne får lavet en konsekvensvurdering hurtigst muligt,” siger Jesper Højte Stenbæk.

I konsekvensanalysen bør der også tages højde for, at forslaget ikke strider imod princippet om fri bevægelighed eller indebærer diskrimination af visse nationaliteter, da Danmark er forpligtiget til at overholde fælles europæisk lovgivning. 

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil