{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Højesteret har i en afgørelse slået fast, at en forbruger kunne hæve købet af en motorcykel cirka 8 år efter købet var foretaget. Motorcyklen var påført et falsk stelnummer og kunne derfor ikke indregistreres i Danmark.
Normalt er der to års reklamationsret i Danmark, men som sagen fra Højesteret viser, så kan der være situationer, hvor forbrugere kan hæve en aftale, selvom der er gået væsentligt mere end to år.
Kort om sagen
Forbrugeren købte i 2005 en motorcykel fra en forhandler og forhandleren sørgede i den forbindelse for, at motorcyklen blev synet. Forbrugeren solgte efterfølgende motorcyklen til sin bror, der i 2013 ønskede at få synet den igen, da den havde været afmeldt i en periode. Ved synet blev det konstateret, at motorcyklen var påført et fiktivt stelnummer og derfor kunne motorcyklen hverken synes eller indregistreres. På den baggrund ønskede forbrugere at hæve købet, hvilket blev afvist af den oprindelige sælger.
Forhandleren nærmest til at bære risikoen
Selv om den 2-årige reklamationsfrist i købelovens § 83, stk. 1 er langt overskredet, når Højesteret i deres afgørelse alligevel frem til, at forbrugeren kan hæve købet. De skriver i deres afgørelse, at den manglende mulighed for indregistrering udelukker køberen fra normal og sædvanlig anvendelse af motorcyklen og at forhandleren må være den nærmeste til at bære denne risiko.
Den kendsgerning, at forhandleren vurderes at have været i god tro, og at der gik næsten otte år fra salget til manglen blev opdaget, ændrer ikke ved Højesterets vurdering af sagen og forbrugeren kunne derfor hæve købet.
I forbindelse med afgørelsen blev det lagt til grund, at forbrugeren havde haft en vis nytte af motorcyklen. Som kompensation for denne nytteværdi, havde forbrugeren frafaldet kravet om procesrente af købesummen i fire år, hvilket blev vurderet af Retten som en passende kompensation.
Vanhjemmel eller rådighedsmangel
Hvis du sælger til forbrugere, vil det fortsat være den 2-årige reklamationsfrist i købelovens § 83, stk. 1, der er gældende. Dommen fra Højesteret viser dog, at der kan ses bort fra reklamationsfristen, hvis der er tale om vanhjemmel eller forbrugeren på grund af en offentligret rådighedsbegrænsning ikke kan benytte produktet sådan som, det ellers var forudsat ved købet.