{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Når vi markedsfører vores land, er det ofte som The Land of Fairytales. Verdens ældste monarki, en vis verdensberømt, fynsk eventyrfortæller, og den mere moderne tids mangfoldighed af gode, visuelle historier har gennem mange år fungeret som belæg for den påstand. Dogme, Sara Lunds sweater og den danske spilbranche har været med til at gøre Danmark til et land, som udmærker sig ved at kunne fortælle historier og levere indhold af verdensklassekvalitet.
Selvom Danmark som eventyrland måske efterhånden kan virke fortærsket på os danskere, så er potentialet langt fra opfyldt – vi er fulde af gode historier. Og de gode historier er mange penge værd. Det viser en helt ny undersøgelse fra Producentforeningen.
Meget yder på, at fremtiden i høj grad kommer til at stå i det visuelle indholds tegn. Science fiction-forfattere bliver ansat i nogle af verdens største virksomheder for at beskrive fremtidens krav. Forfattere bliver en stadig mere væsentlig del af de fremadstormende spil-firmaer. Et godt spil skal fortælle en god historie. Vi ser også en stadig større efterspørgsel efter digitalt indhold til formidling og underholdning på streamingtjenester og sociale medier.
Vi har nu muligheden for at kapitalisere på en stærk dansk tradition for kreativitet, historiefortælling og visuelt indhold. Det kræver dog, at området får den samme politiske opmærksomhed, som mange andre områder nyder.
Den audiovisuelle branche i Danmark er vækstskabende og har potentiale. Sektoren har cirka 3.000 ansatte og en omsætning på 4,3 milliarder kroner. Producentforeningens analyser viser klart, at der er tale om en sektor i vækst. I perioden 2009-2016 har sektoren oplevet en gennemsnitlig årlig vækst på 8,6 procent, og, nok så vigtigt, en gennemsnitlig årlig vækst i eksport på 10,7 procent.
Der er altså tale om et område i vækst med et betydeligt potentiale.
Tallene fortæller historien om en branche, der kommer til at spille en central rolle i fremtiden og som allerede nu er en gevinst for den dansk økonomi og eksport. Og det endda uden at fortælle den nok så vigtige historie om, hvilken betydning dansk visuel kultur har for vores sammenhængskraft som folk – og hvordan den påvirker den måde, som verden omkring os ser på os.
Den audiovisuelle branche er ikke bundet af en bestemt geografisk placering. Der er ikke tale om et hovedstadsfænomen. Tværtimod er en del af kulturindustriens force netop at udnytte den geografiske diversitet. Det betyder, at produktionen foregår i hele landet og kommer hele landet til gode.
De danske historier, det danske indhold, og den danske kultur er vigtige for den danske sammenhængskraft og for økonomien. Men de danske historiers potentiale er til endnu mere. Ud over den måde kulturen fortsat bør berige vores liv og vores samfunds sammenhængskraft, så bør vi i langt højere grad have øje for de samfundsøkonomiske perspektiver, som de kreative brancher rummer.
I de kommende forhandlinger om medieforliget, bør medieordførerne hæfte sig ved en branche, der bidrager positivt til samfundet. Den kreative branche fylder ikke blot eventyrlandet med nye historier – den har også sin berettigelse som bidragsyder til beskæftigelsen, til sammenhængskraften og til fælleskassen. Det betaler sig at udvikle de danske historier.
Indlæg af Jens Klarskov, adm. direktør i Dansk Erhverv og Klaus Hansen, formand for Producentforeningen bragt i Jyllands-Posten den 18. november 2017.