Gemt

Transportbranchen håber på finanslov med ambitioner

Regeringens finanslovsforslag for transportbranchen er fine, men mangler ambitioner. Forslagene vil ændre sig frem til den endelige vedtagelse, så meget kan stadig nå at ske.

Nyhed

Regeringens forslag til finanslov for 2018

Der er flere interessante transportemner i regeringens finanslovsforslag for 2018, herunder:

 

  •  Nedsættelser af takster på Storebælt
  •  Udbygning af E20 på Vestfyn
  •  Undersøgelse af potentiel udvidelse af E45 omkring Aarhus/Skanderborg
  •  Hastighedsopgraderinger på udvalgte lande- og motorvejsstrækninger
  •  Bedre støjbekæmpelse
  •  Beskæring af DSB’s statstilskud

Dansk Erhverv har generelt taget positivt imod forslagene på transportområdet. Der er mange fine takter i de forslag, der stilles, men vi så gerne, at regeringen var væsentligt mere ambitiøs – særligt i forhold til udbygning af infrastrukturen.

Her er det Finansministeriets argument for ikke at udbygge infrastrukturen, at det offentlige allerede bygger for meget i Danmark, og at vi dermed rammer loftet for hvor mange aktiviteter, der kan sættes i gang. I en økonomi, hvor mange virksomheder oplever mangel på arbejdskraft, er det et argument, som vi lytter til.

"Som det er i dag spildes der dog stadig mange timer i transporterhvervet og erhvervslivet generelt på at sidde i kø eller vente på toget. Bilkøer og ustabil kollektiv trafik er ikke kun en hyppig frustration – det koster i kroner og ører.Vi kunne vinde meget arbejdskraft ved at gøre samfundet mere mobilt og sørge for, at kapaciteten på vejene, i havnene og på banerne modsvarer efterspørgslen fra erhvervslivet", forklarer Jesper Højte Stenbæk, fagchef for Transport og infrastruktur.

Takster på Storebælt
Regeringen vil sænke taksterne på Storebælt med 25 pct. over de næste tre år. Dansk Erhverv støtter forslaget, der vil øge mobiliteten mellem landsdelene.

Vi minder dog om, at Storebæltsforbindelsen fungerer i sammenhæng med resten af infrastrukturen – herunder den kommende Femernforbindelse.

Det nytter ikke noget at øge mobiliteten på Storebælt, hvis de tilsluttede veje og baner ikke har kapacitet til at håndtere trafikforøgelsen. En eventuel nedsættelse vil forøge tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen med tre år, således at forbindelsen er gældfri i 2031. Det er i sig selv uproblematisk, men det er afgørende, at der ikke skabes usikkerhed om, hvorvidt der er likviditet til at betale for renter, afdrag og ikke mindst vedligeholdelse af forbindelsen.

Ekstra spor på vestfynske motorvej
Regeringen forslog oprindeligt at ombygge nødsporene på strækningen mellem Nr. Aaby og Odense, så de kan benyttes til kørespor i myldretiden. I de videre forhandlinger er dette blevet til, at motorvejen udvides til tre permanente spor i hver retning frem til Odense V.

Dansk Erhverv støtter forslaget. Samtidig med at udvidelsen bygges, skal der træffes beslutning om, hvorvidt motorvejen skal udvides med flere spor på den nuværende motorvej gennem Odense, eller om der skal etableres en ny ringmotorvej syd om Odense.

VVM-undersøgelser af E45
Regeringen foreslår, at der afsættes 48 mio. kr. til VVM-undersøgelser af udvidelse fra fire til seks spor på to strækninger af E45, henholdsvis Skanderborg S – Vejle (Hornstrup) og vest om Aarhus.

"Dansk Erhverv støtter forslaget, der supplerer de allerede besluttede forbedringer på E45 – vi ser dog gerne, at anlægsarbejdet påbegyndes hurtigst muligt. Motorvejsstrækningen omkring Aarhus er en af de mest belastede i landet og bør have høj prioritet til en udvidelse. Derfor er det ikke kun nok at undersøge – der skal bygges!", siger Jesper Højte Stenbæk.

For at bruge midlerne mest effektivt er det vigtigt, at de nye undersøgelser hurtigt gennemføres for at det anlæg, der skal følge dem i størst muligt omfang, bliver udført som en del af de allerede besluttede forbedringer.

Hastighedsopgraderinger fra 90 km/t og 130 km/t 
Regeringen vil gøre det muligt at øge hastigheden på udvalgte landeveje og motorvejsstrækninger. Der afsættes 52 mio. kr. til hastighedsopgraderinger til 90 km/t på en række landevejsstrækninger og 42 mio. kr. til hastighedsopgraderinger til 130 km/t på flere eksisterende motorvejsstrækninger.

Dansk Erhverv støtter forslagene. Det fremgår ikke, om forslagene også omfatter hastighedsforøgelser for lastbiler og busser. Vi anbefaler, at lastbiler og busser også omfattes af forøgelserne, bl.a. for at undgå at der bliver for stor forskel i hastighederne mellem forskellige køretøjer på vejene.

Pulje til tøjbekæmpelse langs eksisterende statsveje
Regeringen vil prioritere at reducere støjproblemer langs statens veje ved hjælp af støjafskærmninger og støjisolering af boliger mv. Der afsættes 26 mio. kr. i 2018 til formålet.

Dansk Erhverv støtter op om prioriteringen, da det vil forbedre livskvaliteten for mennesker, der bor tæt op af befærdede statsveje.

Omprioritering af midler fra vejprojekter
Regeringen, S, DF, R og SF har aftalt linjeføringen af den såkaldte ”Sydmotorvej” på Sjælland. Et blev samtidig besluttet af udskyde projektet. Råderummet på 283 mio. kr. foreslås brugt til at finansiere de andre infrastrukturforslag i finansloven 2018.

Dansk Erhverv støtter en Sydmotorvej og er derfor skeptiske overfor, at projektet udskydes for at finansiere de andre forslag på finansloven. Infrastrukturforbedringer tjener sig hjem i form af øget vækst og produktivitet.

Reduceret kontraktbetaling til DSB
Regeringen vil reducere kontraktbetalingen til DSB med 207 mio. kr. i 2018, 415 mio. kr. i 2019, 622 mio. kr. i 2020 og 829 mio. kr. i 2021. DSB forventes i samme periode at gennemføre effektiviseringer, der mindst modsvarer den reducerede betaling.

"Dansk Erhverv støtter tiltaget. Den kollektive trafik i Danmark er ikke rettidig nok til at leve op til kundernes krav. Løsningen er ikke at lægge flere offentlige penge i den kollektive trafik, men snarere et spørgsmål om at effektivisere sektoren og blandt andet sørge for et bedre samarbejde mellem de kollektive trafikformer," siger Jesper Højte Stenbæk.

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil