Gemt

Gode konkrete takter i ny strategi for mad og sundhed

Regeringens nye strategi for mad og sundhed har mange gode initiativer. Vigtigt at have fokus på at bekæmpe usunde og dårlige madvaner med viden og maddannelse, mener Dansk Erhverv.

Nyhed

Regeringens nye strategi indeholder en række gode initiativer, som skal hjælpe til en sundere hverdag for danskerne. Blandt andet er der stort fokus på børn og unge.

”Det er meget positivt, at regeringen fokuserer på maduddannelse hos børnene. Mad, smag og sundhed skal være centralt i vores børns uddannelse. Det er her de gode vaner grundlægges. Fortællingen om mad og sundhed skal forankres i hverdagslivet og gerne inspirere til fokus på fag som bager, konditor, gourmetslagter, kokke og hele convenience-området, siger markedschef i Dansk Erhverv Lotte Engbæk Larsen.

”Vi er også meget tilfredse med, at der skal sættes ind med oplysning over for mytedannelser om fødevarer og sundhed, som ofte florerer. Fake news er også blevet en del af debatten, hvor den ene påstand og dille afløser den anden ofte uden nogen dokumenteret effekt. Det er derfor meget positivt, at regeringen lægger op til at kvalificere debatten aktivt og synligt, så den bliver mere lødig samt udarbejdelse af et charter om formidling”, siger Lotte Engbæk Larsen.

Som en del af strategien lægges der også op til partnerskaber mellem offentlige og private aktører, bl.a. et innovationspartnerskab og et nyt forum for mad, måltider og sundhed.

”Det er vigtigt at indsatsen koordineres og at initiativerne spiller sammen med de eksisterende initiativer, både offentlige private og partnerskaber, samt at der er fokus på, at der arbejdes videre med de indsatser og initiativer, som faktisk har effekt”, siger Lotte Engbæk Larsen.

”Det er vigtigt, at der sammen med de nye anbefalinger bliver slået et slag for de generelle kostråd, som vejleder til sund kost og livsstil. Derudover er det oplagt, at fortsætte med at understøtte og udvikle de eksisterende mærker, som fx nøglehulsmærket og fuldkornsmærket, som giver troværdig kommunikation til forbrugerne og også er meget handlingsorienterede, så forbrugerne selv sættes i stand til at træffe sundere valg i hverdagen og i indkøbssituationen,” siger Lotte Engbæk Larsen.

En tidsel i strategien er, at der ikke er særligt fokus på øget anerkendelse af ”madarbejdere”, såsom slagtere, bagere og andre medarbejdere, som arbejder med fødevarer og måltider.

”Det er en utrolig vigtig faggruppe, som jeg mener har en nøglerolle, når vi taler sund mad. Fx er jobbet som slagter i detailhandlen meget mere end blot at skære kød ud og sælge det. Slagteren er i dag også vejleder om det samlede måltid, herunder sundhed, så der burde også være fokus på at højne anerkendelse af disse fag,” siger Lotte Engbæk Larsen. 

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil