Gemt

Læserne spørger:

Dansk Erhvervs juridiske brevkasse har fået et aktuelt spørgsmål: Kan man indhente samtykke til modtagelse af e-mailmarkedsføring via telefonen? Læs svaret fra advokat Martin Jørgensen fra Dansk Erhverv.

Nyhed

DANSK ERHVERV | E-HANDEL - 14. AUGUST

Kære Dansk Erhverv
Kan man indhente samtykke til modtagelse af e-mailmarkedsføring via telefonen?
Mvh Carsten fra marketing

Svar:
Kære Carsten,

Tak for dit spørgsmål. Forbrugerombudsmanden har netop udtalt sig om dette i en sag, der blev afsluttet i begyndelse af juli.

Sagen vedrørte markedsføring mellem erhvervsdrivende (B2B), men reglerne om e-mailmarkedsføring er ens uanset, om modtageren af markedsføringen er forbruger eller erhvervsdrivende.

Forbrugerombudsmanden modtog klager over uanmodede mails fra en kursusvirksomhed, der tilbød kurser og netværk. Alle klager kom fra ansatte i virksomheder eller på uddannelsesinstitutioner.

Kursusvirksomheden oplyste i sagen, at indhentelsen af samtykker, fra de personer, der klagede, var sket telefonisk ved, at klagerne var blevet ringet op af kursusvirksomheden og under samtalen havde afgivet deres samtykke til at modtage elektronisk markedsføring. Ingen af klagerne var forbrugere.

Reglerne på området er klare, og virksomheder må ikke rette henvendelse til nogen (forbrugere/erhvervsdrivende/myndigheder/foreninger m.v.) via mail eller anden elektronisk post, medmindre modtageren har givet samtykke til det.

Samtykket skal indhentes før virksomheden begynder at sende markedsføring og samtykket skal kunne dokumenteres. Det skal desuden af samtykket klart fremgå, hvem der er afsender af markedsføring, hvilke medier der afsendes på, fx mail, samt hvilke produkter, man kan forvente at modtage markedsføring om, og så skal der også gives information om, at samtykket kan trækkes tilbage, hvorefter udsendelsen af markedsføring skal ophøre.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at kursusvirksomheden ikke havde fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at modtagerne af e-mailmarkedsføringen havde givet samtykke under telefonsamtalerne, hvorfor udsendelsen af mailene var ulovlig. Sagen blev afsluttet ved, at Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for kursusvirksomheden, og eksemplificerede dermed, hvordan man dokumenterer samtykke givet telefonisk.

Reglerne kort
Udsendelse af e-mailmarkedsføring kræver samtykke fra modtagerne, medmindre undtagelsen i markedsføringslovens § 10, stk. 2 kan anvendes. Undtagelsen giver en begrænset mulighed for at udsende produktmarkedsføring, hvis den erhvervsdrivende i forbindelse med en handel har modtaget kundens e-mailadresse.

Erhvervsdrivende må ikke kontakte forbrugere telefonisk for at indhente samtykke til e-mailmarkedsføring. Det er som udgangspunkt tilladt for erhvervsdrivende at kontakte andre erhvervsdrivende telefonisk for at indhente samtykke til e-mailmarkedsføring, men samtykket skal dels overholde kravene i markedsføringsloven og dels kunne dokumenteres. Hvis der er tale om enkeltmandsvirksomheder og indehaveren af virksomheden står på Robinsonlisten, så er det ikke tilladt at ringe til virksomheden (privatpersoner kan tilmelde sig CPR-registrets Robinsonliste og derved frabede sig adresserede fysiske reklamer og telefonopkald fra erhvervsdrivende).

Gode råd til dig som erhvervsdrivende
Forbrugerombudsmanden bemærkede i sagen om kursusvirksomheden, at såfremt en virksomhed ønsker at indhente samtykke til elektronisk markedsføring i telefonsamtaler, så bør virksomheden sikre sig dokumentation for samtykkerne, og her nævner Forbrugerombudsmanden den løsning, at afsenderen i den første mail, der sendes, beder modtageren gen-bekræfte samtykket. Det er en såkaldt dobbelt opt-in-løsning, hvor man foruden samtykket afgivet telefonisk efterfølgende også indhenter samtykket elektronisk via den første mail, der afsendes.

Venlig hilsen
Martin Jørgensen
Advokat, Dansk Erhverv

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret
Medarbejderprofil