{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Der er regulative barrierer for teknologisk innovation og recirkulering af affaldsressourcer. Skal vi nå en cirkulær økonomi, kræver det en politisk beslutning, bl.a. om at lade affaldsressourcer blive udbudt på frie markedsvilkår.
DANSK ERHVERV | MILJØ OG RESSOURCER - 6. DECEMBER 2018
I regeringens tidligere handleplan for cirkulær økonomi beskrives det, at danske virksomheder skal være grønne frontløbere, og at det offentlige skal skabe rammerne for det.
Det er positivt, men udviklingen går i den anden retning, når vi ser på genanvendelse af affaldet. Det er der tal for; dansk genanvendelse falder i forhold til niveauet i andre europæiske lande, og det er der eksempler på; både i form af kommuner, der bygger egne anlæg i stedet for at udbyde affaldsbehandling og -transport til private aktører og i form af, at affald ikke indsamles med et decideret sigte på afsætning, så kvaliteten er tilpasset anvendelsen i ny produktion.
Meget går vel, men vi har regulative barrierer for dansk teknologisk innovation og recirkulering af affaldsressourcer i høj kvalitet.
I CØ-strategien peges der på gennemførelsen af regeringens forsyningsstrategien, der handler om en konkurrenceudsætte af affaldet, og som vil betyde, at tilgangen bliver, at vi har med ressourcer at gøre og ikke med affald. Det gør en forskel, for ressourcer skabes og handles med et sigte på kvalitet og pris, hvor affald anses som et problem, som vi skal indsamle og af med.
Debatten om en konkurrenceudsættelse startede helt tilbage i 2002. Affaldslovgivningen tager sit grundlæggende afsæt i 1980’erne, hvor miljøforståelsen var helt anderledes, og hvor genanvendelsesmuligheder var langt færre.
”Imens vi venter på en reform, er rammevilkårene usikre, og der er en meget lille udvikling i det danske genanvendelsesmarked”, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Lisbet Hagelund og fortsætter:
”Der er i allerhøjeste grad brug for en politisk beslutning, der kan bære Danmark hen mod målet om en cirkulær økonomi, der både er en miljø- og grøn vækstdagsorden”.
Forsyningsstrategien blev debatteret på Christiansborg
En ændring af affaldssektoren blev debatteret på Christiansborg den 11. okt., hvor Miljø- og Energiudvalget afholdte et høringsmøde. Erhvervet og kommunerne, herunder de kommunale selskaber samt forskere indenfor genanvendelse, deltog.
Kommunerne og erhvervet har igennem årene nærmet sig i en forståelse af, at sorteringsregler og klassificeringer af affald skal være ens henover landet, imens et springende punkt forsat er, hvem der skal have retten til affaldsressourcerne og hvem, hvem der skal drifte affaldstransporter og affaldsbehandlingen.
Kommunerne og de kommunale affaldsselskaber mener, at de fortsat skal have ansvaret for affaldet med en mulighed for at bygge anlæg. De finder det vigtigt, at de kan springe ind ud og ind af markedet. Dette blandet for at stimulere et genanvendelsesmarkedet. Erhvervet mener, at lige præcis de kommunale virksomheder med særlige rettigheder, er en udfordring.
Kommunerne har også retten til meget af affaldet, og de operer under det økonomiske sikre hvile-i-sig-selv princip. Det udsætter de private virksomheder for ulig konkurrence og hindrer privat grøn vækst i Danmark. Erhvervet ønsker, at affaldsressourcer udbydes på markedet og handles på kvalitet og pris.
Det er nu. Det er muligt. Det er konkret.
Dansk Erhverv, GenvindingsIndustrien, DTL – Danske Vognmænd, Dansk Industri, Affalds- og Ressourceindustrien samt Plastindustrien lancerede i forbindelse med høringen på Christiansborg en pjece, der redegør for erhvervets politiske holdninger og giver et bud på rammerne for fremtiden. Deslige illustreres nutidens affaldsmarkeds udfordringer ved hjælp af cases fra virksomheder.
Det er nu, at der skal handles, hvis Danmark skal komme bare nogenlunde med i fronten med et genanvendelsesmarked, der skal styrke omstillingen den cirkulære økonomi. Affaldet skal gøres let tilgængeligt for de virksomheder, der kan bruge det, og lovgivningen skal tilpasses til den nye situation.
”Det haster, hvis ikke Danmark skal låses fast af kommunale, knobskudte millioninvesteringer og dermed miste muligheden for at træffe strategiske beslutninger med blik for helheden og fremtiden. Jo længere vi sakker bagud og jo flere kommunale investeringer, der foretages – jo længere bliver vejen tilbage. Derfor er det nu, der skal træffes langsigtede politiske beslutninger, som kan skabe rammerne for en bedre udvikling”, skriver erhvervsorganisationerne i pjecen.
Det er muligt, hvis affald indsamles og sorteres med henblik på modtagerens krav til råvarerne. Cirkulær økonomi påkræver, at affaldsressourcerne gives værdi, og derfor skal de betragtes som en vare, der værnes om opkvalificeres, og ikke noget, der bedst muligt skal fjernes. Det kræver et paradigmeskifte væk fra lovens grundlæggende udgangspunkt, der bygger på en miljøforståelse fra 80’erne og favoriserer forbrænding.
Det er konkret! Erhvervsorganisationerne har i hvert fald et solidt bud på, hvordan rammevilkårene skal se ud for både virksomheder og kommunerne.