Gemt

Praksis skal ind i folkeskolen

Nyhed

Af Claus Rosenkrands Olsen, uddannelseschef i Dansk Erhverv


Når vores børn så småt nærmer sig afslutningen på grundskolen, så er der i øjeblikket ikke nok fokus på anvendelse og praksis. Der er simpelthen et behov for at styrke disse områder, blandt andet fordi der er behov for, at flere unge stifter bekendtskab med erhvervsuddannelsernes faglighed, og på den baggrund vælger en erhvervsuddannelse.


Derfor er det godt nyt, at et flertal i Folketinget nu vil gøre det muligt, at eleverne kan bruge for eksempel hammer og pensel, når de i 9. klasse skal aflevere en obligatorisk projektopgave. Altså en praktisk udgave af projektudgaven.


Det vil være et fint første skridt, som kan indgå i et langt større arbejde, der handler om at styrke praksis og anvendelsesorientering i folkeskolen og koblingen til erhvervsuddannelserne.


For vi er som samfund udfordret af, at for få elever i dag vælger en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Her handler det også om, at få bragt erhvervsuddannelsernes anvendelsesorienterede faglighed ind i grundskolen - ikke blot som tema- og projektforløb, men som en integreret del af folkeskolens fagrække. En forudsætning for det er bl.a. et tættere samarbejde mellem folkeskolens og erhvervsskolernes lærere.


Det involverer også et tættere samarbejde med erhvervslivet lokalt, der kan være med til at sætte kød og blod på anvendelse og praksis - at viden i sig selv ikke er nok, men ofte også skal kunne omsættes i konkret handling, produkter og services. For at udbrede dette langt mere, vil det være oplagt at tage afsæt i erhvervsskolerne, der hver eneste dag er i tæt dialog med tusindvis af virksomheder om uddannelse af faglærte.

Kontakt

Arbejdsmarked, uddannelse og forskning

Claus Rosenkrands Olsen

Uddannelseschef
Medarbejderprofil