Gemt

Fremtiden starter nu

Hvis Danmark skal være en digital vindernation, så skal vi sikre, at der er nok personer i arbejdsstyrken med de rigtige kompetencer til at dække virksomhedernes behov nu og i fremtiden. Det drejer sig for eksempel om dem, der havde taget en af de såkaldte STEM-uddannelser. STEM står for Science, Technology, Engineering, Mathematics.

Nyhed

Dansk Erhverv | POLITIK - 26. januar 2018 - Af Laurits Rønn

Digitaliseringen er over os. Vi står på tærsklen af en ny teknologisk tidsalder. Mange ting skal gøres, hvis vi skal med på 1. klasse i det digitaliseringslyntog, der sådan set allerede kører. Hvis vi skal være en digital vindernation, så skal vi blandt andet sikre, at der er nok personer i arbejdsstyrken med de rigtige kompetencer til at dække virksomhedernes behov nu og i fremtiden. Det drejer sig for eksempel om dem, der havde taget en af de såkaldte STEM-uddannelser. STEM står for Science, Technology, Engineering, Mathematics.

På den baggrund er det mere end velkomment, at regeringen i går lancerede sin Teknologipagt. Den er skabt efter hollandsk forbillede, og ambitionen er, at 10.000 flere vil stå med en STEM-uddannelse om ti år. Målet er, at danske virksomheder ikke kommer til at opleve massive rekrutteringsudfordringer i forhold til medarbejdere med disse kompetencer. Det er klogt, for netop denne gruppe vil blive kraftigt efterspurgt af virksomheder fra hele Europa, ja, formentligt hele verden.

Selve Teknologipagten indeholder mange konkrete og gode initiativer og favner bredt.

Optaget på erhvervsuddannelser, IT-uddannelser og ingeniøruddannelser skal øges markant. Børn og unge skal vide meget mere om digitalisering og teknologi på en anden måde end ved at se ind i en iPad-skærm. Her skal virksomhederne spille en nøglerolle i forhold til at give fremtidens arbejdskraft et indblik i, at det er superspændende at arbejde inden for disse områder, lige som gode jobs og attraktive karrierer med stor sandsynlighed venter, hvis man vælger den vej.

For dem, der så vælger at gå en anden vej, skader det så nok ikke, at de i skolen bliver introduceret for de muligheder, der ligger bag iPad’ens glatte brugerflade og bliver bevidste om, hvad man kan opnå, hvis man forstår den bagvedliggende teknologi og mestrer det digitale sprog. For der er efterhånden IT i næsten alt, og de jobs, som man kan bestride uden basale IT-kundskaber, bliver stadigt færre. Et enkelt eksempel kunne være at arbejde på et plejehjem, hvor velfærdsteknologien allerede nu er ved at flytte ind.

Derfor er det så afgørende, at vi står rustet til fremtiden, og den starter altså nu.

Det har vi længe været klar over i Dansk Erhverv. Tilbage i april 2017 kom vi med 130 forslag til, hvordan vi gør Danmark til en digital vindernation. Det er mange forslag, men vi skal tænke i helheder og arbejde sammen, hvis vi skal i mål. Virksomheder og uddannelsesinstitutioner og organisationer skal på banen.

Herfra kan jeg kun sige, at vi i Dansk Erhverv er helt klar til at gøre vores del af arbejdet, så vi sikrer, at vi står bedst muligt rustet til fremtidens teknologiske virkelighed.

Med venlig hilsen

Laurits Rønn

Kontakt

Direktionen

Laurits Rønn

Viceadm. direktør
Medarbejderprofil