Gemt

Spørg juristen: Hvad skal jeg gøre, hvis jeg laver en prisfejl på min webshop?

Velkommen til den nye brevkasse ”Spørg juristen”. Her kan du få svar på spørgsmål om forbrugerområdet – i denne måned handler det om prisfejl.

Nyhed

Dansk Erhverv | E-HANDEL - januar 2018

Mange virksomheder har oplevet det – forretningen er travl, ordrerne skal ekspederes, og sortimentet skal opdateres, så webshoppen altid er klar til den næste kunde. I farten kan det dog ske, at man laver prisfejl, hvormed 800 kr. bliver 80 kr.

Det første, som du skal gøre, er hurtigst muligt at rette fejlen på din webshop og sikre, at den ikke fremgår på andre sider, i annoncer mv. Der findes nemlig sider på nettet, hvor informationer om prisfejl deles, så der kan lynhurtigt komme mange bestillinger på varen til den forkerte pris.

Udgangspunktet er nemlig, at du er bundet af den pris, som du har oplyst.

Der kan gøres en undtagelse, hvis din kunde indså eller burde indse, at der var tale om en prisfejl. Det er en vurdering, der foretages fra sag til sag, hvorfor det kan være lidt af en opgave at skulle bevise, at kunden handlede ”i ond tro”.

Det kan dog godt lykkes. I en sag krævede en kunde at kunne købe tre PlayStation-spillekonsoller til 60 kr. på trods af, at det var åbenlyst, at der var tale om en prisfejl. I en anden sag krævede flere kunder at kunne købe en racercykel til 1.900 kr., som udsalgsannoncen viste – og ikke de 19.000 kr., som var den rigtige udsalgspris. Ingen af disse kunder fik medhold.

En fingerregel er, at jo mindre fejl, der er tale om, desto sværere vil det være at bevise, at kunden vidste eller burde have vidst, at der var tale om en fejl. Hvis der er tale om en stor forskel i prisen, og du mener, at kunden vidste eller burde have vidst, at der var tale om en fejl, så skal du kontakte kunden og informere om prisfejlen - og den rigtige pris.

Husk at kunder vil kunne klage til Forbrugerklagenævnet i denne type sager, hvilket kan være en tidskrævende affære. Derfor er det naturligvis altid bedst, at du tjekker to gange, inden du opdaterer din webshops priser.

Har du et spørgsmål?
”Spørg juristen” er en brevkasse, der dækker forbrugerområdet. Du kan her få svar på spørgsmål, der handler om din virksomheds markedsføring, rettigheder, forpligtelser og meget mere.

Du er velkommen til at sende dit spørgsmål til politisk konsulent, Tine Marie Andersen (tma@danskerhverv.dk)

Kontakt

”Spørg juristen” er en brevkasse, der dækker hele forbrugerområdet.

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil