{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv tager godt imod regeringens nye initiativ om agil erhvervsregulering, som blandt andet skal sikre, at nye lovforslag gennemgår et ”digitaliseringscheck” baseret på 5 kriterier for agil erhvervsregulering. Behovet for at sikre en mere fornuftig og smidig erhvervslovgivning i lyset af den digitale udvikling er tydelig, mener erhvervsorganisationen.
”Vi hilser i høj grad regeringens initiativ om mere smidig erhvervsregulering velkomment. Det er vigtigt at sikre, at lovgivningen er tilpasset den hastige, teknologiske udvikling, forretningskoncepter, teknologier osv. Hvis Danmark skal være med i front i den digitale økonomi, dur det ikke, at vores konkurrenter i udlandet har langt bedre muligheder for at rykke hurtigt det sekund man bliver opmærksom på nye muligheder,” siger underdirektør i Dansk Erhverv Geert Laier Christensen.
Geert Laier Christensen understreger, at netop hastigheden er det afgørende:
”Fra deleøkonomien begyndte at få tag i danskerne, til der faktisk kom en deleøkonomisk strategi - og derfra en politisk aftale - gik der rigtig lang tid. Vi anerkender selvfølgelig, at politiske processer har den logik, de nu engang har. Men det, erhvervslivet først og fremmest har brug for, er ikke desto mindre, at der bliver rykket hurtigere, når vi identificerer nye, regulatoriske udfordringer og tvivlsspørgsmål. Når først en ny forretningsmodel vinder indpas, så kan markedet forandre sig i meget højt tempo. Så nytter det ikke, at myndighederne først efter 5 år kommer med en løsning, der håndterer de opståede udfordringer eller uklarheder,” siger Dansk Erhvervs underdirektør.
Samtidig minder Dansk Erhverv om, at initiativet, derer en udmøntning af aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og det Radikale Venstre om Danmarks Digitale Vækst, har fokus på ny lovgivningen, mens den største udfordring i mange tilfælde handler om hvordan, den eksisterende lovgivning spiller sammen med eller modvirker nye forretningsmodeller og nye digitale muligheder.
”I rigtig mange tilfælde findes der allerede lovgivning på et område, men der kan opstå tvivl om, hvordan de eksisterende regler præcist og konkret skal forstås og fortolkes i forhold til nye forretningsmodeller, og der kan opstå et behov for at justere de eksisterende regler for at tage højde for den digitale udvikling,” siger Geert Laier Christensen.
Dansk Erhverv kvitterer for, at der er taget initiativ til at oprette én fælles indgang for virksomheder, der har spørgsmål af denne art, nyeforrretningsmodeller.dk, men minder om, at det tit ikke er nok at rådgive om og afklare regler, men ofte vil være nødvendigt at se mere grundlæggende på reglerne og få justeret i dem.
”Vi ved godt, vi beder om meget, men indsatsen er også høj. Det er simpelthen blevet et konkurrenceparameter, hvorvidt erhvervsreguleringen kan følge med den digitale udvikling eller ej. Vi skal undgå at gråzoner, uklarheder og manglende regulering fører til, at vi forpasser og misser de muligheder, den nye teknologi giver. Stadig flere forretningsmodeller er grænseoverskridende, og er rammevilkårene i Danmark ikke konkurrencedygtige risikere vi, at den mest værdiskabende aktivitet placeres i andre lande til skade for dansk erhvervsliv og dansk velstand,” slutter Geert Laier Christensen.