{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Feriehusudlejningen buldrer derudaf, mens det går den gale vej for camping. I Sverige og Tyskland vokser camping-turisme kraftigt. Der er behov for se på afgifter og regler, så camping kan blive den turismemotor, den er i andre lande.
Feriehusudlejningen sætter den ene rekord efter den anden. Til gengæld er antallet af campingovernatninger i Danmark faldende. Syd for grænsen er overnatninger på campingpladser vokset med 35 procent over en ti-årig periode, mens camping i Sverige er vokset med 15 procent.
”Det er simpelthen afgifter og regler, som hæmmer campingerhvervet herhjemme. Campingpladsernes konkurrenceevne halter. Mange ønsker i dag ”camping plus”, man kunne kalde det luksuscamping, hvor campinghytterne er større end de 35 m2, som de må være i dag. Det vil give god mening at se på Planloven, så vi kan give campingpladserne bedre rammer til at drive og udvikle deres forretning. Der er camping-guld at hente for dansk turisme, den chance må vi ikke forspilde,” siger Mette Feifer, markedsdirektør i Dansk Erhverv.
Camping halter efter
Hvor feriehusene har haft medvind og fra 2013 til i dag er vokset fra 15,5 mio. til 19,2 mio. overnatninger, så halter camping efter. Samme periode viser en tilbagegang på 11 pct.
”Det er et paradoks. Den medvind, der har øget interessen for ferie ved kysterne i Danmark fra især Tyskland, burde også komme campingpladserne til gavn. De tyske gæster søger ro, natur, børnevenlighed og sikkerhed. Campingferie i Danmark burde være svaret til en sådan ønskeseddel,” siger Torben Frydenlund Rasmussen, landsformand for DK-CAMP, som er en sammenslutning af mere end 280 selvstændige campingpladser.
Vækst og arbejdspladser til hele Danmark
Mette Feifer peger på, at den netop offentliggjorte og meget roste ”Udviklingsplan for Vestkysten” specifikt nævner, at feriehuset er den altdominerende overnatningsform for kystturismen. At der er behov for alternative overnatningsformer.
”Camping kan i dén grad løfte turismen herhjemme. Men det kræver, at konkurrenceforholdene bliver bedre. For eksempel er vores energiafgifter meget højere end i de omkringliggende lande, og det ville være en stor, hjælpende hånd, hvis man gav både campingpladserne og feriehusene fuld fradragsret for alle energiafgifter. De høje energipriser er med til at gøre det danske turismeprodukt dyrt og gør det dermed sværere at tiltrække turister til Danmark. Turister skaber vækst og arbejdspladser til hele Danmark, så dem skal vi have mange flere af,” siger Mette Feifer.
Kilde: Dansk Erhvervs beregninger baseret på tal fra Danmarks Statistik