Gemt

Kritik af tidligere arbejdsgiver kostede 30.000 kr.

Vestre Landsret har i en ny dom tilkendt et revisionsfirma 30.000 kr. i erstatning på grund af en tidligere medarbejders nedsættende omtale og kritik, som havde til formål at stjæle firmaets kunder.

Nyhed

Dansk Erhverv | Personale - 26. juni 2018

Sagen kort
Sagen drejede sig om en revisor, der opsagde sin stilling i et revisionsfirma for at starte sin egen revisionsvirksomhed. Revisoren var ikke pålagt nogen konkurrence- eller kundeklausul.

Efter sin fratrædelse sendte revisoren et brev til en række af sin tidligere arbejdsgivers kunder, hvor han oplyste, at han havde startet egen revisionsvirksomhed. Revisoren skrev også, at kunderne efter hans opfattelse havde betalt alt for meget for det revisionsarbejde, som den tidligere arbejdsgiver havde udført, og han tilbød derfor en rabat på minimum 30 % i forhold til revisionsfirmaets timepris.

Da revisionsfirmaet blev bekendt med brevet, lagde det sag an mod den fratrådte revisor med krav om 50.000 kr. i erstatning for mistet omsætning.

Landsretten fandt, at den fratrådte revisor ved sine henvendelser til kunderne havde udnyttet sin viden fra sin ansættelse og talt nedsættende om revisionsfirmaet med det formål at tage kunder med over i sin nye virksomhed. Det var groft illoyalt og i strid med den dagældende markedsføringslovs § 1.

Da revisionsfirmaet ikke havde dokumenteret størrelsen af sit økonomiske tab, blev firmaet skønsmæssigt tilkendt 30.000 kr., ligesom revisoren blev pålagt at betale sagens omkostninger.

Dansk Erhverv vurderer
Afgørelsen viser, at der – selvom revisoren hverken var omfattet af en konkurrence- eller kundeklausul – er grænser for, hvor ”offensiv” en fratrådt medarbejder må være i jagten på sin tidligere arbejdsgivers kunder. Udnyttelse af kendskab til forretningshemmeligheder, fx omsætning på enkelte kunder, samt nedsættende omtale og illoyal kritik fra en tidligere arbejdsgiver er ikke tilladt – hverken efter den dagældende markedsføringslov eller efter den nugældende lov om forretningshemmeligheder.

Da det imidlertid ofte kan være vanskeligt at bevise, at en fratrådt medarbejder har misbrugt sit kendskab til forretningshemmeligheder eller på anden vis har været groft illoyal over for sin tidligere arbejdsgiver, anbefaler Dansk Erhverv medlemmerne at overveje at indgå konkurrence- eller kundeklausuler med særligt betroede medarbejdere, hvis der er behov for det. I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at virksomheden som udgangspunkt skal betale en kompensation i den periode, klausulen er gældende.