{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Alle, der beskæftiger sig med handel og logistik, har travlt. Det har regeringens nye vækstteam for selvsamme brancher også. Allerede til oktober skal teamet komme med anbefalinger til, hvordan Danmark fremover kan sikre vækst i handels- og logistikerhvervet.
Dansk Erhverv | POLITIK – 25. maj 2018 - Af Kristian Kongensgaard
Engang var omfanget af handel begrænset af et beskedent udbud af varer, store afstande, protektionistiske landegrænser, manglende infrastruktur og lav købekraft. Sådan er det ikke længere. En næsten hvilken som helst vare kan købes og fragtes fra den anden side af jordkloden. Endda ofte til priser, der matcher priserne på tilsvarende varer lige rundt om hjørnet.
Det udfordrer i den grad handels- og logistikvirksomheder. Ikke mindst i Danmark fordi skatter, afgifter og driftsomkostninger i øvrigt er nogle af de højeste i verden.
Selv om det naturligvis er op til virksomhederne selv at udnytte mulighederne på markedet, så vil regeringen gerne bidrage, hvis der er love og regler - eller ligefrem ulovligheder - der bør hankes op i.
Vækstteamet vil være klar med sine anbefalinger i oktober 2018
Derfor har regeringen udpeget et vækstteam for handel og logistik på 12 medlemmer med administrerende direktør Michael Løve, Netto International, som formand. Vækstteamet består også af andre medlemmer af Dansk Erhverv, blandt andre administrerende direktør Jens Bjørn Andersen - DSV Group, administrerende direktør John Tønnes - Lagkagehuset, administrerende direktør Mette Maix - Flying Tiger Copenhagen, administrerende direktør Stefan Plenge - Nemlig.com, Lisbeth Dalgaard Svanholm - formand for De Samvirkende Købmænd, samt Martin Danielsen - formand for Dansk Transport og Logistik.
Foruden at identificere de barrierer, som handels- og logistikerhvervet oplever, skal teamet også komme med anbefalinger til, hvordan erhvervet fremover kan sikre vækst. Vækstteamet forventer at kunne komme med sine anbefalinger til regeringen i oktober 2018.
Handel og logistiks store betydning er underbelyst
Forventer Dansk Erhverv, at teamet kommer med ideelle eller optimale løsninger?
”Vi forventer operationelle og konkrete forslag, der kan virke på henholdsvis kort og længere sigt. På kort sigt kan det være forslag, der kan lette administrative byrder ved for eksempel dokumentbehandling og mærkning af produkter. På længere sigt skal handel og logistik fylde mere i uddannelserne. Erhvervets store betydning - også historisk - er underbelyst, og karrierevejene skal gøres langt mere synlige og dermed højne branchens generelle anseelse. Uddannelsesinstitutionerne skal i højere grad udnytte det i forvejen høje digitale niveau, der findes i Danmark. Det er afgørende for, at Danmark fortsat kan være konkurrencedygtig som handels- og logistiknation,” siger markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv.
Branchen løser en stor opgave med integration
Han peger også på, at handels- og logistikvirksomheder også løser andre vigtige samfundsopgaver:
”Ved at ansætte nydanskere i stort tal løser branchen en stor opgave med integration. Det bidrager i høj grad til yderligere vækst og udvikling.”
Eksport er også handel og logistik, og det er godt for Danmark. Men det er ikke det eneste saliggørende. Godt købmandskab ved import er lige så meget værd som godt købmandskab ved eksport.
”Derfor skal vi også fremme vilkårene for både import og reeksport,” siger Henrik Hyltoft.
Byg videre på Danmarks høje niveau for
produkt- og fødevaresikkerhed
Han mener, at Danmark i sin digitale omstilling med fordel bør bygge videre på, at vi i dag har et af EU’s - måske verdens - højeste niveauer for produkt- og fødevaresikkerhed:
”Vi skal for fremtiden have et mere effektivt, sikkert og digitaliseret system til at sikre sporbarhed og transparens om alle vores produkter. Det kan blive en afgørende global konkurrenceparameter, idet fremtidens kunder vil efterspørge komplet transparens om leverandørkæder og produktsporing. Ny teknologi med afsæt i data kan revolutionere dette omfattende arbejde. En anbefaling er at sikre øget produkttransparens ved at have digitale leverandørkæder samtidig med, at myndigheder kan være sikre på at få adgang til de relevante data på de relevante tidspunkter.”
Nogen snyder bevidst, og andre kender ikke reglerne
Efter Henrik Hyltofts opfattelse hører mere fair vilkår for danske handels- og logistikvirksomheder til de lavthængende frugter, som regeringen hurtigt bør gøre noget ved:
”Reglerne er sådan set klare nok. Der skal betales dansk moms på 25 procent, hvis danskerne køber varer hjem over nettet fra udlandet. Men det bliver ikke håndhævet tilstrækkeligt. Nogen snyder bevidst, og andre kender ikke reglerne. Det burde imidlertid være til at kontrollere.”
Hvad bidrager Dansk Erhverv selv med til vækstteamets arbejde?
”Vi underbygger med analyser og politik-forslag. Analyserne afdækker problemer og muligheder, blandt andet omkring afgifter, cirkulær økonomi og e-handel, og der er flere på vej.”
Har du en god idé - så kom med den!
Henrik Hyltoft opfordrer medlemsvirksomhederne til at kontakte Dansk Erhverv, hvis de har forslag til at forbedre erhvervslivets rammevilkår, som ligger inden for vækstteamets felt:
”Så vil vi koordinere forslagene og bringe dem videre til inspiration for vækstteamet,” siger han.
Vil Dansk Erhverv lade politikerne i fred, så længe vækstteamet arbejder?
”Nej, vi fortsætter ufortrødent med at analysere og dokumentere og påvirke politikerne. Både omkring de ømme punkter, hvor danske handels- og logistikvirksomheder bliver udsat for unfair konkurrence, og med at udmønte visionære idéer til at optimere handels- og logistikbranchernes rammevilkår til gavn for brancherne, forbrugerne og væksten i samfundet.”