{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Fristes du til at skrive ”Vi glæder os til at se dig igen” i en servicemail til en kunde? Så vær varsom - grænsen mellem service og markedsføring er hårfin.
Virksomhed sendte mail til kunder om adresseændring
En virksomhed sendte en mail til sine kunder om en adresseændring. De pågældende kunder havde stadig reklamationsret på varer, der var købt hos virksomheden, og virksomheden ville derfor som en service orientere kunderne om adresseændringen.
Mailen var udformet med en besked om den nye adresse, men indeholdte også billeder af virksomhedens nye lokaler og virksomhedens personale. Derudover var virksomhedens logo gengivet flere gange, og virksomheden skrev: ”Vi glæder os til at se dig igen”.
Forbrugerombudsmanden vurderede i den konkrete sag, at netop disse elementer var markedsføring. Da markedsføring via e-mail kræver samtykke fra modtageren, blev virksomheden påbudt at undlade denne form for mailudsendelser.
Markedsføringsmails kræver forudgående samtykke
Som erhvervsdrivende må du ikke sende markedsføringsmail til hverken forbrugere, myndigheder eller andre erhvervsdrivende, hvis ikke du har fået deres forudgående samtykke.
Forbuddet gælder alle former for markedsføring også den såkaldte imagemarkedsføring, hvor du ikke sender specifikke tilbud, men alene forsøger at brande din virksomhed overfor modtagerne af dine mails.
Du må derimod gerne sende rene servicemails til dine kunder, også selvom du ikke har et forudgående samtykke fra modtageren. Servicemails indeholder informationer, der kan være nyttige for modtageren, f.eks. ændringer i virksomhedens kontaktoplysninger, ændring i åbningstider eller ændring af leveringstid på den bestilte vare.
Hold dine servicemails helt rene
Vurderingen fra Forbrugerombudsmanden viser, at der ikke skal så meget til for, at en mail går fra at være servicemail til at være markedsføring, og det er derfor vigtigt, at du sørger for, at servicemails alene indeholder servicemeddelelsen og ikke på nogen måde kan ses som branding af din virksomhed.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du altid kontakte vores erhvervsjurister, hvis du er i tvivl om, hvor grænsen mellem servicemails og markedsføring går.