; ;
Gemt

Selvkørende gods på vej

Vare- og godstransportbranchen mangler erhvervschauffører, imens kunder efterspørger hurtige og fleksible leveringer. Kan selvkørende biler være løsningen?

Nyhed

Dansk Erhverv | Transport & Logistik - marts 2018

I Arizona kan man nu bestille en Uber til sit gods, og i Atlanta kører Google gods mellem deres datacentre. Det lyder i sig selv ikke banebrydende, men den tanke ændrer sig drastisk, når transporterne foretages med selvkørende lastbiler, der blot har en ”sikkerhedschauffør” ombord, der skal tage over, hvis det skulle blive nødvendigt.

Branchen mangler chauffører og kapacitet
Der er fart på udviklingen indenfor transportområdet, og det er ikke kun indenfor privatbilismen. Vare- og godstransporten har længe været under pres, og den største udfordring er manglende kapacitet. Der er nu så stort behov for transportydelser, at der mangler biler og ikke mindst chauffører til at udføre dem.

Det har skabt en flaskehals omkring erhvervschaufførerne, hvor udfordringerne dels er den stigende gennemsnitsalder, at få unge mennesker til at vælge et job i branchen og den stigende udgift til chaufførlønninger, der naturligt følger med de to første udfordringer.

En ”ligefrem” løsning på dette kunne være at få gøre transporterhvervet førerløst, hvilket er hvad Uber og Google er i gang med.

The American Way
Nu kan det lyde som om, at vi allerede er tæt på en løsning med de selvkørende lastbiler, men sandheden er nok nærmere, at det kan fungere, men det kræver de helt rette fysiske rammer for det - og så er der også Last-Mile-udfordringen.

I et par stater i USA har man indført en meget lempelig lovgivning for anvendelse af førerløse køretøjer. Det hænger i høj grad sammen med de pågældende staters geografi, men også den generel tilgang til ny teknologi og en vis grad af nødvendighed er med til at sætte gang i forsøgsordningerne.

Først og fremmest er der langt mellem destinationerne i blandt andet Arizona, hvorfor der er store besparelser, hvis ikke der skal sidde en chauffør bag rattet, imens bilen blot ruller ligeud i timevis. Derudover skal bilen ikke holde pauser og hvil, som chaufføren ville blive nødsaget til. To meget centrale ting, når der skal regnes på bundlinjen hos både transportører og transportkøbere.

Den danske model
I Danmark har vi umiddelbart samme behov som i USA, dog på en noget mindre skala. Derudover har vi ikke de samme store afstande, hvorfor behovet ikke er lige så stort for den førerløse teknologi.

Dermed ikke sagt, at vi ikke har brug for den på sigt. Antallet af chauffører er dalende, og der bliver større og større efterspørgsel på transport af både gods og dagligdagsvarer, ikke mindst på grund af den stigende e-handel, hvor den enkeltes køb bliver leveret direkte til denne.

Disse køb vil oftest være mindre pakker og genstande, hvorfor de for det meste vil kunne leveres af varebiler, men den store mængde varer skal jo frem til et fordelingssted eller varehub, hvilket lastbilerne vil skulle stå for via f.eks. motorvejsnettet.

Farvel til erhvervschaufføren?
Selvom de amerikanske historier giver en idé om, at vi står overfor et snarligt farvel til den traditionelle erhvervschauffør, så er det ikke hele sandheden.

De selvkørende lastbiler kan meget, men vi er langt fra den dag, hvor de selv læsser deres gods af, sørger for at få kvitteringer fra modtageren eller taler lidt om dagens levering og det videre samarbejde. Vi vil derfor stadig have et behov for chauffører til dele af transporten.

Både Uber og Google kører med selvkørende, men ikke førerløse lastbiler, og de håndterer endnu ikke den første henholdsvis sidste del af den samlede transport. Denne del sker stadig ved mindre biler, der enten får lastet gods og varer ombord direkte fra lastbilen eller via den varehub, der modtager fra alle de selvkørende lastbiler.

Et sted ude i fremtiden vil vi højest sandsynligt komme til at have fuldt selvkørende gods- og varelevering, men det er ikke lige om hjørnet. På det tidspunkt vil vi ikke have behov for erhvervschauffører i den forstand, som vi kender dem i dag, men det er ikke det samme som en fremtid uden mennesker indenfor transporterhvervet. De rent mekaniske opgaver vil forsvinde, men mange af de nuværende delopgaver vil stadig skulle varetages af personer, og der vil komme nye til, hvor der stadig er brug for den menneskelige dimension og ekspertise.

Kontakt

Kontakt

Transport

Christoffer Greenfort

Chefkonsulent