Gemt

Har agenten krav på provision, hvis ordren afgives fra centralt hold?

Få svaret på dette spørgsmål, der især er relevant, hvis kunden er en internetplatform, der worldwide sælger til slutkunder over nettet.

Nyhed

DANSK ERHVERV | ERHVERVSJURA - 7. NOVEMBER 2018

Hvad siger loven?
I takt med E-handlens udbredelse og internationalisering skal man som leverandør og agenturgiver være opmærksom på, hvilke salg der ifølge loven udløser provision til agenten. 

Den danske handelsagentlov har følgende bestemmelse:

§ 9. Handelsagenten har ret til provision af en aftale, som indgås, mens agenturforholdet består, hvis:

  1. aftalen er kommet i stand ved agentens medvirken,
  2. aftalen uden agentens medvirken er indgået med en tredjemand, som agenten tidligere har skaffet som kunde for så vidt angår lignende aftaler, eller 
  3. agenten har fået overdraget et bestemt geografisk område eller en bestemt kundekreds og aftalen uden agentens medvirken er indgået med en tredjemand, der hører til området eller kundekredsen.

Er platformen en kunde?
Det er meget sædvanligt, at agenturgivere tildeler kunder et bestemt område, indenfor hvilket de skal sørge for at skaffe kunder og optage ordrer. Mange agenturgivere glemmer dog i den forbindelse at tage højde for, at store E-handelsplatforme som eksempelvis Zalando, sælger til slutkunder worldwide, hvilket kan skabe problemer af forskellig karakter.

Platformen køber ind
Såfremt platformen køber ind centralt, og leverer til forbrugere worldwide, er det den agent, der agerer på det marked, hvor platformens ordreafgivende enhed er beliggende, der er berettiget til provision af alle disse salg. Dette fremgår af ovenstående § 9 nr.3, samt en ældre afgørelse fra Sø og Handelsretten fra 1986. Resultatet forudsætter, at der er vedtaget dansk ret. Er agentforholdet underlagt en anden europæisk handelsagentlov, kan resultatet være anderledes, idet der i andre lande kan bestå et krav om, at agenten tillige skal have eneagenturet for området, før der udløses en provision. Dette gælder dog ikke for Tyskland, der har tilsvarende agentvenlige regel som den danske.

Manglende stillingtagen i agentkontrakten kan blive en dyr fornøjelse
Ovenstående regel er fuldt ud fravigelig i alle EU-lande. Det er derfor vigtigt, at der i agentkontrakten er taget stilling til, hvordan disse store platforme skal håndteres. Hvilke salg skal udløse en provision, og med hvor høj en sats? Ellers vil den indledende eufori over at få adgang til store salgskanaler som Zalando, Amazon m.fl. hurtig blive afløst af en frustration over platformens benhårde prisforhandling, og den kendsgerning, at ens agent som udgangspunkt har krav på provision af alle salg - endda uden at være involveret i den konkrete ordre overhovedet.

Platformen agerer formidler
En del platforme giver også mulighed for, at agenturgiveren alene bruger platformen som et formidlende mellemled, således at købsaftalen indgås direkte mellem køberen og agenturgiveren. Platformen har i disse situationer mere karakter af at være et IT-redskab, og i disse situationer kan der argumenteres for, at den agent, der har hjemsted i samme land som platformskontoret, IKKE skal have provision af al salget worldwide, men alene af det salg, der i Zalandos tilfælde går til tyske slutkunder. Dette får naturligvis også betydning for beregning af en evt. godtgørelse, hvis agenturgiveren ønsker at opsige agenten i det pågældende land. Også her gælder det, at parterne bør sørge for at få reguleret disse forhold i agentkontrakten.

Da der kan være adskillige varianter over dette tema, kan Dansk Erhvervs erhvervsjuridiske afdeling kontaktes for yderligere information og vejledning.

Kontakt

Handel

Sven Petersen

Erhvervsjuridisk fagchef
Medarbejderprofil