{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Der er stadig masser af opgaver i kommunerne, der kunne udsættes for konkurrence og ad den vej løses bedre og billigere. For at inspirere landets valgte kommunalpolitikere i deres budgetforhandlinger for 2019 har Dansk Erhverv undersøgt, hvor meget hver enkelt kommune har udsat for konkurrence.
Dansk Erhverv | POLITIK - 7. september 2018
I Syddjurs har kommunen sendt næsten 2/3 af sine opgaver inden for ”transport og infrastruktur” i udbud. De 64,7 procent ligger på den gode side af kommunernes landsgennemsnit på 58,8 procent.
Til gengæld har Syddjurs Kommune kun udsat 20,3 procent af sine sociale opgaver for konkurrence, når de skulle løses. På landsplan er gennemsnittet på socialområdet 25,8 procent for samtlige kommuner.
Det er Dansk Erhverv, der har undersøgt konkurrenceudsættelsen i Syddjurs og de øvrige 97 kommuner. Tallene er opgjort på kommunernes 6 hovedkonti, så de er fuldt ud sammenlignelige.
Kære kommunalbestyrelsesmedlem
Dansk Erhvervs administrerende direktør, Brian Mikkelsen, har netop sendt et brev til hver enkelt af de valgte kommunalbestyrelsesmedlemmer i Danmark med tallene for deres respektive kommunes konkurrenceudsættelse sammenlignet med landsgennemsnittet:
”KL og regeringen er i ”Aftale om kommunernes økonomi for 2019” enige om, at konkurrenceudsættelse er en vej til at forbedre den kommunale opgaveløsning og derfor i højere grad skal finde sted. I Dansk Erhverv er vi helt enige i denne ambition. Derfor henvender jeg mig direkte til dig som kommunalpolitiker,” skriver Brian Mikkelsen blandt andet i brevet.
Det handler ikke om ideologi men sund fornuft
Markedschef Morten Jung, Dansk Erhverv, understreger, at initiativet ikke tjener et ideologisk formål:
”Det handler om sund fornuft. I de enkelte kommuner vil vi gerne have politikerne til at debattere, hvordan de kan udsætte flere af opgaveløsningerne i deres kommune for konkurrence. Vi ser gerne, at samarbejdet mellem det offentlige og private virksomheder øges. På den måde udnytter kommunerne virksomhedernes erfaring og øje for innovation til at styrke servicen til borgerne. Det vil være til gavn for både kommunernes økonomi og for kvaliteten af offentlige serviceydelser til borgerne,” siger han.
Dansk Erhvervs henvendelse til kommunalpolitikerne indeholder også gode råd og erfaringer fra nogle af de kommuner, som er bedst til at sende opgaver i udbud.
Halsnæs har gode erfaringer med skabeloner til udbud
I Halsnæs Kommune synes chefen for Miljø og Teknik, Mette Marcker Christiansen, at det er sund fornuft med mellemrum at kontrollere, om kommunen betaler de rigtige priser:
”Når man udbyder en opgave, skal man have tydeliggjort, hvad opgaven går ud på. Det kan opleves besværligt at indhente flere tilbud ved mindre opgaver. Men det er vores erfaring, at det er givet godt ud at udarbejde skabeloner, der guider, hvad du skal forholde dig til.”
Samarbejde med private smitter af i Hørsholm
Kommunaldirektør Pernille Halberg Salamon, Hørsholm Kommune, peger på, at private samarbejdspartnere giver en afsmittende effekt på kommunens nuværende praksis, og ser det som en gevinst:
”Vi har tradition for at samarbejde med det private, som måske også relaterer sig til, at vores borgere generelt har en præference for flere valg. Vores relativt høje rangering inden for udbud handler også om, at vi ikke har følelser for en bestemt leverandør.”
Herlev går efter det gode købmandskab
Kommunaldirektør Jesper Zwisler, Herlev Kommune, kalder det en del af Herlevs DNA at gå efter det gode købmandskab:
”Det er den sunde fornuft, der skal være det styrende for, hvad vi konkurrenceudsætter. For eksempel er socialområdet et komplekst og følsomt område, hvor man gerne går helt forsigtigt frem. Skal vi samarbejde mere med private leverandører på socialområdet, er der behov for at udvikle en metode for, hvordan vi dokumenterer effekten af indsatsen for borgerne.”
Ishøj er nødt til at hente kompetencer udefra
Kommunaldirektør Kåre Svarre Jacobsen, Ishøj Kommune, siger, at en stor del af kommunens konkurrenceudsættelse handler om, at Ishøj er en lille kommune:
”Helt pragmatisk er vi nødt til at hente kompetencer udefra til at varetage opgaver eller dele af opgaver. Det kan være i forhold til indkøb eller advokatbistand. Vi er i færd med at opkvalificere vores indkøb, så vi får det bedste og billigste. Vi skal være klædt godt på til at sende opgaver i udbud, og til selv at byde ind med kontrolbud. Vi oplever, at det er givet godt ud selv at have kompetencerne i huset - simpelthen for at kvalificere udbuddet.”
Gennem udbud bliver Frederikssund mere bevidst om sin praksis
Ifølge kommunaldirektør Ole Jacobsen, Frederikssund Kommune, løfter udbud i sig selv kvaliteten:
”Vi har efterhånden været igennem nogle generationer af udbud og oplever, at vi bliver bedre og bedre til at samarbejde. Også fordi vi har et samarbejde, hvor vi kan justere løbende. Det er vores erfaring, at vi gennem udbud bliver mere bevidste om vores praksis, og det løfter i sig selv kvaliteten. Vi vil faktisk gerne forberede flere områder til udbud, fordi overblikket løfter kvaliteten i vores styring - uanset om det så politisk besluttes, om der skal konkurrenceudsættes eller ej.”