Gemt

Er en aftale altid bindende?

Hvis du kontakter en forbruger telefonisk uden at kunne dokumentere, at kunden har givet samtykke til det, så risikerer du, at den aftale I indgår over telefonen, ikke er bindende.

Nyhed

DANSK ERHVERV | E-HANDEL - 27. AUGUST 2019

Forbuddet mod at kontakte en forbruger telefonisk uden, at forbrugeren har givet tilladelse til det, fremgår af forbrugeraftalelovens § 4 og § 5, der slår fast, at det ikke er bindende for forbrugeren, hvis der indgås en aftale under en sådan telefonsamtale. Det er nu også bekræftet i en konkret klagesag.

Samtykke kunne ikke bevises
Teleankenævnet har for nylig afgjort en sag, hvor et teleselskab ikke kunne bevise, at de havde fået et samtykke til at kontakte forbrugeren og derfor var forbrugeren ikke bundet af den abonnementsaftale, der ellers var indgået aftale om over telefonen. Afgørelsen understreger vigtigheden af, at der indhentes et samtykke fra forbrugeren og at det efterfølgende kan dokumenteres, hvad forbrugeren har givet samtykke til og hvornår samtykket er givet.

I den konkrete sag havde teleselskabet alene et excel-ark, hvor der stod en mailadresse og et telefonnummer, der ikke var forbrugerens og det levede derfor ikke op til kravene til et gyldigt samtykke.

Krav til et samtykke
Når der indhentes et samtykke til at kontakte en forbruger telefonisk, skal samtykket indeholde tydelige oplysninger om:

  • Hvad samtykket omfatter: Det vil sige, at du må kontakte forbrugeren på telefon med henblik på at give forbrugeren et tilbud på varer eller tjenester.
  • Hvem samtykket gives til: Forbrugeren skal oplyses om din virksomhed, så forbrugeren ikke er i tvivl om, hvilken virksomhed de kontaktes af. 
  • At forbrugeren altid kan trække samtykket tilbage.

Derudover skal forbrugerne også informeres om, hvordan du behandler deres personoplysninger. For at kunne dokumentere, at forbrugeren har givet et samtykke, skal du enten have det på skrift eller indrette dine systemer således, at du kan vise, hvor og hvornår forbrugeren har afgivet samtykket. Det kan for eksempel være ved, at du kan dokumentere, at forbrugeren på et givent tidspunkt indtastede sit telefonnummer på din hjemmeside og samtidig gav tilladelse til, at du måtte ringe ham eller hende op.

Undtagelser fra kravet om samtykke
Der er dog nogle få brancher, hvor man som virksomhed gerne må kontakte forbrugerne uden et forudgående samtykke og det er, hvis du vil have forbrugeren til at indgå aftaler om:

  • bestilling af bøger,
  • tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
  • formidling af forsikringsaftaler og
  • tegning af abonnement om redningstjeneste eller sygetransport.

Hvis du sælger nogle af de fire ovenstående ydelser, skal du altid huske at tjekke via CPR om forbrugeren er registreret på Robinsonlisten. I de tilfælde, hvor forbrugeren er registreret på Robinsonlisten må forbrugeren IKKE kontaktes.

Få mere at vide på vores webinar
Hvis du er usikker på reglerne om telefoniske henvendelser eller andre af reglerne i forbrugeraftaleloven, kan du deltage i vores webinar ”Gode råd om forbrugertaleloven”, som vi afholder den 13. november fra kl. 10.00-11.30.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil