; ;
Gemt

B2C salg: Du skal rette dine handelsbetingelser og din klagevejledning

19. december 2019

Hvis du sælger til forbrugere, skal du (senest) den 17. februar 2020 rette dine handelsbetingelser mv. samt din klagevejledning. Denne dato flytter klageportalen nemlig fra forbrug.dk og Min Sag til Klageportalen for Nævnenes hus.

Som erhvervsdrivende skal du oplyse dine kunder om muligheden for at klage til Center for Klageløsning (forbrugerklagenævnet) eller et andet relevant klage- eller ankenævn. Du skal have oplysningerne på din hjemmeside og i handelsbetingelserne, som du sender til kunden pr. mail efter købet.

Hvis du afviser en klage fra en forbruger, skal du også oplyse om muligheden for at klage. Har du en standardtekst, så skal du rette den til.

Det er nemlig sådan, at en klage til Center for Klageløsning fra den 17. februar 2020 ikke længere skal indgives via forbrug.dk og min sag, men via Klageportalen for Nævnenes hus 

Ændringen gælder kun for klager til Center for Klageløsning (og Forbrugerklagenævnet). Ændringen gælder ikke for klager til Ankenævnet på Energiområdet, Pakkerejseankenævnet og Teleankenævnet.

Fremover kan du skrive således i dine handelsbetingelser:

En klage over en vare eller tjenesteydelse kan indgives til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus (link) 

Læs mere om overgangen fra den gamle portal til den nye.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent