Gemt

Pas på ved markedsføring af kreditaftaler

To bilimportører har fået forhøjet deres bøder for overtrædelse af markedsføringslovens oplysningskrav efter afgørelse i Højesteret. Oplysninger om rentesats, løbetid og samlede omkostninger var ikke fremtrædende nok.

Nyhed

DANSK ERHVERV | ERHVERVSJURA - 26. FEBRUAR 2019

Af Bo Dalsgaard, Chefkonsulent, Dansk Erhverv

Pligttekst om kreditoplysninger var ikke fremtrædende nok
Begge sager drejede sig om, hvorvidt oplysningerne om for eksempel lånets løbetid, rente og samlede omkostninger stod fremtrædende nok i annoncerne således, som det kræves efter markedsføringslovens regler om kreditaftaler. Højesteret nåede i begge sager frem til, at oplysningerne ikke var fremtrædende nok og idømte bilimportørerne bøder på henholdsvis 190.000 kroner og 250.00 kroner.

I begge sager er der taler om, at pligtoplysningerne er anført med væsentligt mindre skrift end den månedlige udgift. Højesteret når efter en vurdering af de to virksomheders annoncer frem til, at pligtoplysningerne efter en samlet vurdering af det visuelle udtryk ikke kan anses for at være givet på en fremtrædende måde.

Væsentlig skærpelse i forhold til Landsretten
De to bilimportører var også blevet dømt for overtrædelse af markedsføringslovens regler ved Østre Landsret, men her lød bøderne kun på 50.000 for hver af de to virksomheder. Højesteret har dermed foretaget en væsentlig skærpelse af bødestørrelserne. I den ene sag var det yderligere en skærpende omstændighed, at bilimportøren tidligere havde betalt en bøde på 100.000 kroner for en lignende overtrædelse.

Alle oplysninger skal være tydelige
Når man markedsfører kreditaftaler overfor forbrugere, er det markedsføringslovens § 18, der fastlægger oplysningsforpligtelserne. Den har følgende ordlyd:

§ 18. Enhver markedsføring af kreditaftaler over for forbrugere, som ikke er omfattet af § 19, og som oplyser en rentesats eller talstørrelser vedrørende omkostningerne i forbindelse med forbrugerkredit, skal indeholde følgende standardoplysninger:

  1. Debitorrenten, herunder om den er fast eller variabel eller begge, og oplysninger om omkostninger, der indgår i forbrugerens samlede omkostninger i forbindelse med kreditten.
  2. Det samlede kreditbeløb.
  3. De årlige omkostninger i procent (ÅOP) som beregnet efter lov om kreditaftaler.
  4. Kreditaftalens løbetid.
  5. Kontantprisen og størrelsen af en eventuel forudbetaling ved kredit i form af henstand med betalingen for en specifik vare eller tjenesteydelse.
  6. Det samlede beløb, som skal betales af forbrugeren, og ydelsernes størrelse.
  7. Stk. 2. Standardoplysningerne, jf. stk. 1, skal oplyses klart, kort og på en fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel.

Kvikguide på Forbrugerombudsmandens hjemmeside
Hvis du er i tvivl om, hvordan oplysningsforpligtelserne skal forstås, har forbrugerombudsmanden lavet en kvikguide om oplysningskravene. Er du medlem af Dansk Erhverv kan du også altid kontakte vores erhvervsjurister, hvis du har brug for hjælp i forbindelse med markedsføring af kreditaftaler til forbrugere.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil