Gemt

Dansk Erhverv: Dansk turismevejskat bør skrinlægges nu

Politikernes ide om en dansk vejskat målrettet udenlandske turister har ingen gang på jorden. For det første er den dybt skadelig for turismeerhvervet og for det andet er det hellere ikke længere realistisk at indføre den efter at Tyskland har opgivet planerne om at indføre deres skat efter samme model.

Nyhed

DANSK ERHVERV | TURISME OG OPLEVELSE - 2. JULI 2019

I Dansk Erhverv håber vi, at de nyvalgte folketingspolitikere og den nye regering er opmærksomme på, hvor vigtig turismen er for Danmark. Det gælder både i storbyerne og ikke mindst kystdanmark. Bil efter bil ruller igennem sommeren op fra syd A7 eller fra øst over Øresund. Eller ankommer i Hirtshals, Helsingør, Frederikshavn eller Rødby med færge.

Hver eneste bil er pakket med turister, der glæder sig til sommerferien i Danmark og er klar til at bruge deres ferieopsparing på at skabe udvikling og arbejdspladser i overnatningsbranchen, hos restauranter og cafeer, museer, forlystelsesparker og den lokale købmand. Langt størstedelen af alle udenlandske kystturister ankommer i deres egen bil i Danmark.

Det er vores store ønske, at politikerne med den viden i baghovedet vil revurdere indførslen af den planlagte vejskat, som oprindeligt skulle træde i kraft i 2020. Turismevejskatten, der er en arv fra VLAK-regeringens aftale om bilafgifter, vil uomtvisteligt være er en skat på turisme, især på kystturismen. Den vil udgøre en synlig, omkostningsfuld og ikke mindst besværlig barriere for de udenlandske turister, der overvejer Danmark som rejsemål. Den vil være en konstant påmindelse om, at man lige nu er gæst i et i forvejen rigelig dyrt land. Vejskatten er rent ud sagt en dårlig ide, hvis man ønsker at tiltrække flere turister til Danmark.

Provenuet, som vejskatten er sat i verden for at levere, er ganske usikkert: Skatteministeriet vurderer, at afgiften vil indbringe statskassen 300 millioner kroner årligt, men medgiver samtidig at det er meget vanskeligt at komme med et præcist bud på omkostningerne ved ordningen. Selve administrationsomkostningerne skønnes til at udgøre 125 mio. kr. årligt, men der er i forslaget ikke foretaget vurderinger af potentielle adfærdseffekter, i form af færre besøgende turister og transitrejsende, samt færre erhvervsrejsende og pendlere, som skatten med stor sandsynlighed vil medføre. Der er heller ikke medtaget vurderinger af negative image-effekter en sådan vejskat kan udløse. Der er altså i høj grad behov for at sætte vejskattens forventede indtægter i perspektiv til den potentielle skadevirkning, som selv samme skat kan tilføre dansk turisme for at få et realistisk billede af dens effekt. For at illustrere dette, er det værd at huske, at udenlandske turister forbruger for over 54,8 mia. kr. i Danmark ifølge VisitDenmark. En reduktion i turisternes efterspørgsel på blot 0,6 procent, målt i overnatninger, vil resultere i en lavere turismeomsætning af samme beløb som den forventede indtjening fra vejskatten.

Men i virkeligheden er argumenterne imod turismevejskatten irrelevante nu. Det viser sig nemlig, at ideen ikke kun er dårlig – den er også død. Den planlagte danske vejskat-model skulle nemlig udrulles med udgangspunkt i den tyske vejskat, annoncerede skatteministeriet i sin tid. Netop denne tyske vejskat blev den 18. juni 2018 erklæret i modstrid med europæisk ret af EU-domstolen, fordi den diskriminerer udenlandske bilister samt fordi den går imod grundlæggende principper om fri bevægelighed inden for EU. Dommen fra EU er så klar, at de tyske myndigheder allerede har opsagt kontrakter med de virksomheder, der var hyret til at drive anlæg og indkræve skatterne. Modellen har altså ingen gang på jorden. Hverken i Tyskland eller i Danmark. Derfor mener Dansk Erhverv, at tyskernes farvel til turisme-vejskatten er en oplagt anledning til at droppe de danske planer om selv samme.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil