; ;
Gemt

Debatter om handel på Folkemødet 2019

Dansk Erhverv brugte Folkemødet til at sætte fokus på centrale emner for handelsvirksomhederne. Det gjaldt bl.a. plastik, bæredygtighed, chokoladeafgift og Amazon.

Nyhed

DANSK ERHVERV | HANDEL - 20. JUNI 2019

Dansk Erhverv lagde telt til flere velbesøgte arrangementer på folkemødet, som på forskellig vis omhandlede de emner, handelsvirksomhederne arbejder med. Det gjaldt både i Dansk Erhvervs eget telt som i andre arrangørers telte. Nedenfor gives highlights fra 4 debatter.

Op og ned i plasticdebatten
Med titlen ”Kan plastik blive stueren” mødtes Dansk Erhvervs administrerende direktør Brian Mikkelsen og Danmarks Naturfredningsforenings præsident Maria Reumert Gjerding i Dansk Erhvervs telt til en samtale med et publikum på mere end 100 veloplagte deltagere.

Formålet med debatten var at give tilhørerne et nuanceret indblik i, hvornår plast er et nyttigt materiale og især, hvordan vi skal bruge plast i hverdagen, uden det medfører en unødvendig miljøbelastning og forurening af vores natur.

Debatten tog blandt andet udgangspunkt i en befolkningsundersøgelse fra juni 2019, der viser, at myterne om bæredygtighed og plast er bredt forankret i befolkningen. I undersøgelsen mener 83 pct. at almindelig plast er miljøskadeligt, mens kun 9 pct. mener, at biobaseret plastik er miljøskadeligt. Fakta er, at biobaseret plast brugt i Danmark kan være mere miljøskadeligt end almindelig plastik, der i øvrigt er blandt de mest miljøvenlige plastmaterialer, når det genanvendes.

Den bionedbrydelige plast nedbrydes ikke i naturen, som mange forbrugere tror, men kan derimod være årsag til mikroplast. Det er således ikke plastmaterialet sammensætning, men derimod sorteringsevnen og genanvendelsesgraden, der er afgørende for den endelige miljøbelastning.

DN og DE kunne således blive enige om, at biobaseret plast ikke nødvendigvis er det gode valg og et forbud heller ikke er vejen frem.

Der var ligeledes enighed om, at produkter i fremtiden skal designes, så de kan indgå i en cirkulær økonomi og genanvendes. Der kræver at virksomhederne udvikler nye forretningsmodeller, der øger indsamlingen og genanvendelsen af plastik.

Bæredygtighed og forbrug
Med titlen ”Kan vi forbruge os til en bæredygtig fremtid?” satte Dansk Erhverv en række medlemmer og repræsentanter for fremtidens forbrugere i stævne lørdag formiddag. Det gjaldt bl.a. Aldi, Salling Group, Tænketanken Frej, H&M, Nemlig.com og fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen.

Debatten satte fokus på fem aktuelle temaer, som har betydning for et bæredygtigt indkøb i butikkerne: Hvad gør butikkerne helt konkret for at fremme deres kunders ansvarlige valg? Hjælper mærker og indretning forbrugerne til at træffe bæredygtige valg? Hvordan handler vi bæredygtigt, når tilbudsaviser og slagtilbud fortsat eksisterer? Skal forbrugerne handle mere med pengepungen, hvis virksomhederne for alvor skal redde verden? Og er det forbrugerne, butikkerne eller politikerne der skal gå forrest i den bæredygtige omstilling?

Fra panelet lød det blandt andet, at bæredygtighed skal være for alle – også i forhold til prisen. Vi skal huske, at ikke alle forbrugere har råd til bæredygtighed, hvis det koster for meget på prisen. Det skal ikke være en dårlig undskyldning, men det er et faktum. Bæredygtighed må altså ikke blot være en luksusvarer, få har råd til.

Politikere i erhvervspraktik: Træstammer og chokoladeafgift
Traditionen tro satte Dansk Erhverv 4 politikere i erhvervspraktik. I år skulle de i praktik som snedker, blomsterdekoratør og konditor. Det var radikale venstres politiske leder Morten Østergaard, det konservative folkepartis gruppeformand Mette Abildgaard, MF fra Venstre Morten Dahlin og MF fra SF Karina Lorenzen. Huxi Bach var vært for dysten.

Et af de emner politikerne blev sat til at dyste om, var at lave træstammer og de var godt hjulpet af en række bagere i uniform. I løbet af dysten faldt snakken også på chokoladeafgiften og det blev nævnt, at hvis hele træstammen falder i og bliver dækket af chokolade, så er det hele vægten, der skal betales afgift af. Det understreger med al tydelighed, hvor bøvlet afgiften er. Dansk Erhverv kæmper for at få den afskaffet.

Skal vi være bange for Amazon?
Københavns Universitet havde arrangeret en debat om, hvad Amazons indtog i Danmark vil betyde, hvor markedschef Lone Rasmussen deltog fra Dansk Erhverv. Derudover medvirkede adm.dir. Morten Hesseldahl fra Gyldendal, Martin Salomon fra Forbrugerrådet Tænk og lektor i Konkurrenceret Christian Bergqvist fra KU. Niels Ralund fra FDIH var moderator.

Niels Ralund indledte med at give en kort baggrund om Amazon, herunder at de på kort tid har opnået en markedsandel på 50 pct. af alt online salg i Tyskland, Østrig og UK. At Amazon ikke tjener penge på deres detailsalg andre steder end i USA, men at pengene tjenes på deres andre aktiviteter såsom logistik, cloudtjeneser, datasalg m.v. At de fleste søgninger efter produkter i USA starter på Amazon. Han fortalte endvidere, at Amazon i USA har introduceret et kreditkort, der giver 5 pct. rabat i alle de forretninger, det bruges.

I debatten fokuserede Dansk Erhverv og Gyldendal meget på betydningen af at sikre fair og lige konkurrencevilkår. Dansk Erhverv pegede på det problematiske i, at platformene indtil nu ikke har været ansvarlige for om sælgerne på deres markedspladser svarede moms eller levede op til reglerne for produkt- og forbrugersikkerhed, hvilket ingen danske virksomheder kunne slippe af sted med. Dansk Erhverv bemærkede at med overskudsprocenter på 3. pct. til detailhandlen i Danmark vil et kreditkort med 5 pct. rabat ikke give mening. Debatten afslørende at hverken Forbrugerrådet eller lektoren i konkurrenceret så de store problemer ved udsigten til Amazons komme, ej heller i form af ulige konkurrencevilkår. Forbrugerrådet argumenterede for, at danske virksomheder måtte oppe sig i.f.t. pris og brugervenlighed, hvis de skulle klare sig i.f.t. platforme som Amazon.

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil